torsdag 2 november 2017

Their big fat spanish wedding

Det var en hel del som talade emot att vi skulle komma iväg till Spanien när våra vänner Ted och Mania gifte sig i Toledo i slutet av september. Först blev vårt hemreseflyg inställt, vilket vi fick veta på förhand. Jag lade fem timmar på att komma fram till flygbolagets chatservice och eftersom det såklart inte fanns fler avgångar till Göteborg den dag vi skulle åka lyckades jag få ombokat biljetterna till en annan destination: Vilnius, Litauen. Köpte nya flygbiljetter Litauen-Göteborg. Drygt men okej.

Sen var det oklart om mina föräldrar skulle kunna passa Nils som planerat, eftersom pappa fick göra ett extraingrepp efter sin knäoperation han gjort i början av hösten. Vi skulle åka på torsdagen, och på söndagen gav mamma slutgiltigt besked: det skulle funka. Gött! Följande natt vaknade vi av att Nils fått höstblåsor. Såg nu verkligen den där resan flyga ut genom fönstret när vi låg och blåste och blåste på hans stackars varma händer på natten. Dagen därpå var han dock helt opåverkad och efter det hade han inte ont alls av blåsorna. Ingen feber, inget kli, inget ont. Otroligt! Vi fick upp hoppet om resan igen.

And theeeeeen...fick jag hög feber. Det var nu två dagar kvar till avfärd. Mådde sjukt dåligt faktiskt. Vägrade hur som helst ge upp hoppet, och på morgonen för avfärd vaknade jag feberfri. Förstår ni lyckan? Snacka om mirakelkänsla! Jag hade nog åkt ändå, men det var ju rätt skönt att slippa en heldags resande med feber.

Spanien var toppen på alla vis. Det var magiskt att få hänga på hotell en långhelg med Axel och en massa vänner, äta svingod mat, gå runt i den otroligt vackra gamla stadskärnan i Toledo och inte minst: få sol och pool. Njöt enormt. Axel och mitt ex Johan visste ju redan innan att de gillar varann, men här fick de verkligen maxa sitt gemensamma intresse: lek i vatten. De var oskiljaktiga. Fint.

Själva vigseln lämnade inte ett öga torrt. Johan var vigselförrättare (på låtsas, för Ted och Mania hade smyggift sig i Göteborg någon månad tidigare av praktiska skäl), Manias syster höll det mest välformulerade tal jag hört (ville spela in det för att sno alla snygga formuleringar) och vi satt med utsikt över hela staden. Sen kom det en aldrig sinande ström av tapas och dryck innan middagen. Spanjorers grej vid bröllop verkar vara överflöd av mat. Inte oss emot.

Det var magiska dagar på plats. Hemresan blev dock en go repris av sommarens Italien-flygresor: det vill säga inkluderade försenat flyg, missad anslutning och ofrivillig hotellövernattning. Den här gången hade vi biljetter med ett riktigt skitbolag (Ryanair), som snabbt deklarerade att de tog på sig noll ansvar för förseningen. För att komma hem till Göteborg DAGEN EFTER planerat, fick vi alltså köpa helt nya flygbiljetter. (Igen, det hade vi som sagt redan gjort en gång.) De kostade 8000 spänn. Det var: inte kul. Behöver väl inte säga detta, men inte heller denna flight var i tid.

Nils hade det hur bra som helst med mormor och var inte ett dugg bekymrad över vår extranatt borta, men de här två föräldrarna som satt fast i Vilnius och inte kom hem till sin lilla unge? Ganska förfärade.
Har väl aldrig varit med om något mer fantastiskt än att hämta honom på förskolan den måndagen.

Såhär gött var det i alla fall att vara på bröllo i Toledo! Tycker att fler ska gifta sig på roliga platser, för det är ju ljuvligt att få vara med. Och i efterhand var det såklart värt allt strul och skit, även om det känns lite orimligt att prislappen för oss för deras bröllop landade en ganska bra bit över 20 000. Jaja.

Det jag kommer bära med mig i minnet är följande:


4 kommentarer:

Anonym sa...

Kolla upp om ni inte kan fâ ersättning, förseningar inom eu över 3timmar har man rätt till 250€ ersättning per person(om det inte är pga väder etc), gäller samma för inställda flyg. Om det första flyget blev inställt med mindre än 2 veckor till avgâng kan ni ocksâ ha rätt till ersättning. Om det är mer än 2 timmar försening ska de även ge mat eller dryck sâ om ni kräver ersättning och inte fâtt det kan ni även klaga pà det ;)

Jag fick nog i âr efter sjukt mànga förseningar och har reklamerat alla flyg jag kan, även ett för 4 àr sen, hehe.

Lycka till!

Katerina

Peppe sa...

Mardröm med flyget! Men vilken drömhelg annars. Kolla med https://www.flightright.se/ eller annan motsvarande tjänst Jag har alltid fått tillbaka pengarna.

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom drogunduspellcaster@gmail.com

Premiermedicaid sa...

Jag är Teresa Caacbay från Sverige. Det här är mitt vittnesbörd om hur min förälskare kommer hem. Jag vill säga ett mycket stort tack och uppskattning till överstepräst DR ISIKOLO (isikolosolutionhome@gmail.com) för att få tillbaka min älskare som lämnade mig i nästan 2 år, känner jag att mitt liv är helt över, så en dag som jag surfar på internet för att rekommendera stavningskaster som hjälper mig att ta med min älskare tillbaka. Slutligen träffade jag ett skrivande hur så många vittnesmål pratar om hur DR ISIKOLO hjälper till att återställa relationen tillbaka, så jag bestämde mig för att försöka så jag kontaktade stavningskraven heter DR ISIKOLO och förklara mina problem för honom och han kastade stava kärlek stava lyckligtvis inom 48 timmar min älskare verkligen ringde mig och började be om ursäkt för allt han hade orsakat mig. Och be mig om att acceptera honom tillbaka och kommer att leva lyckligt äktenskap, jag är den lyckligaste kvinnan på jorden idag eftersom DR ISIKOLO har gjort underbara gärningar i mitt liv och jag kommer att fortsätta att dela detta vittnesbörd, jag ber gud almight Du ger dig styrka och visdom för att hjälpa fler människor som har liknande problem som min, kontakta honom. isikolosolutionhome@gmail.com eller lägg till honom på whats-app +2348133261196.