torsdag 21 december 2017

En era

Så är det nu utgivet: vårt allra sista nummer av GP:s helgmagasin Två Dagar, som jag ju varit redaktör för i två år. Så konstigt! Det har varit sjukt roligt. Cirka 30 sidor i veckan i två år har vi gjort. Vi har skrivit reportage om alltifrån greenwashing, raggarkultur, turismens konsekvenser och framtidens proteinkällor, till syrisk matkultur, hipsterpizzatrenden och havsplast från svenska stränder som blir till mode. Och mycket, mycket, mycket annat.

Intervjuat skådisar, politiker, musiker, författare, komiker, kockar och kvinnorättskämpar. I det allra sista numret gjorde jag ett porträtt på Erik Haag och Lotta Lundgren. Vi pratade bland annat om Eriks plojighet, varför han envisas med att vara naken jämt. Om Lottas starka självförakt tillika självförtroende, om varför det är rimligt att tänka bränn BH:n när du ser en prinskorv och om hur de tycker det är att jobba tillsammans hela tiden. Älskar att skriva porträtt. Om någon till äventyrs vill läsa för att ha lite koll på dem inför julvärdskapet i svt kan hen göra det här (på min sajt för GP har ju börjat med betalvägg).


Anledningen till att vi inte kommer göra den mer är att GP kommer att göra den inhouse igen vilket ju känns helt självklart och naturligt nu när de börjar få styr på ekonomin igen efter några års kris. Men trist för oss, såklart. (Produktionen av Två Dagar och alla andra av GP:s bilagor har alltså legat ute på byråer i några år). 

Själv kommer jag att redaktöra andra tidningar på OTW framöver. Den här veckan hade jag tänkt gå på julledigt och bara mysa runt, men eftersom en kollega till mig blev pappa i helgen (vilket var beräknat till januari) har jag istället fått steppa in och ta över hans jobb utan att ha fått någon överlämning. Jobbade i mer än tolv timmar häromdagen med att kartlägga allting, kontakta tusen personer och göra upp tidsplaner. Det mesta visade sig ligga rätt långt bakom tidsplanen jämfört med vad jag hade varit bekväm med, om vi uttrycker saken milt, så istället blev det jobb ända in i kaklet den här veckan för att rädda upp situationen. Och inga goa extra lediga dagar efter nyår. 

Meeeeen snart är det jul, alldeles oavsett! GOD JUL önskar jag er alla. 

Inga kommentarer: