fredag 29 december 2017

Dagbok från en jul

Så fint det var att vakna på julafton och veta att nu behöver vi inte flänga iväg någonstans, för alla kommer hit i år. Första julen i huset. Jag jobbade ju lite fler dagar än planerat sista veckan och vi hann inte göra riktigt allt jag hade tänkt, som att hänga upp lampor över matbordet osv, men det gjorde inget. Övade mig på att inte tänka att jag ska hinna allt.

Så vi vaknade faktiskt till ett totalt julelugn. Åt risgrynsgrötfrukost. För Nils del mest socker och kanel. Han öppnade sista adventskalenderpåsen och badade med sin far – sen kom alla: mina föräldrar och Anders och Linnea och Axels föräldrar och andra Linnean. Jag kände att exakt detta varit min målbild med huset: att kunna få plats med en massa människor som umgås samtidigt i olika delar av vardagsrummet/huset utan att det känns trångt. Och så kändes det nu! Tur, för ute kunde vi inte direkt vara. De senaste veckorna har det ju faktiskt varit snö ibland, då hela trädgården varit vitkrispig och fin, men den här julaftonen bjöd precis som vanligt på regn och plusgrader. Det var så regnigt att vi inte ens gick ut på den planerade långpromenaden. Inte på någon kortpromme heller. Men vi åt mycket mat och godis, kollade Kalle Anka (SÅKLART!) och hade det allmänt fint. Älskar jul som ett barn.

När tomten kom var Nils mycket laddad. Han sprang och öppnade dörren, ropade "Hej tomten, kom in bara, du kan få titta på mitt rum!". Det ville tomten gärna. Förstår verkligen att barn kan bli blyga eller rädda men det här barnet var det verkligen inte. Tvärtom bad han tomten hjälpa honom öppna snörena på paketen och blev glad när han fick kramar. Ropade "gå försiktigt så du inte snubblar på min bondgård!" när tomten skulle gå. Och tomten du tappar byxorna! (för det gjorde han).

Så följde julklappsleken och allt det där. En sån jädra fin jul var det. Somnade mycket tillfreds.


Traditionsenligt firade vi hos Axels föräldrar på juldagen, med hans bror och familj också. Tomten kom även denna gång och när Nils fick höra att farmor var i tvättstugan JUST DÅ sprang han raka vägen till hallen för att ta på sig skorna och hämta henne. Blev upprörd när han inte fick det. Gulle. Ikväll återberättade han för mig att tomten hade skrivit "God Jul Nils" på hans paket och att han blev glad för det. Dör vad barn är gulliga.

Framåt kvällen åkte vi sen ner till Bexet där vi hängde några dagar till med min familj. Minns mellandagar då vi gått på isen på sjön tills det knakat, eller åtminstone haft knirrande frost på gräsmattan. Och för att nu liksom mina morföräldrar gjort i alla tider notera vilket väder som rått vid olika tidpunkter kan jag rapportera följande: julen 2017 var det plusgrader men kallt som faen, snett regn och jättemycket vind. Horribelt. Blev mest inomhuslek alltså, men det var mysigt det med. Nytt kök i stugan! Kändes dubbelt så stort som tidigare plus äntligen: diskmaskin. Fick himla himla fina presenter dessutom. Och sovmorgon till 11 två dagar i rad (tack mor och far).

Tack alla inblandade för en väldigt ljuvlig julig jul. Pussohej!

2 kommentarer:

Colombialiv sa...

Så himla fint och idylliskt! Magiska bilder som alltid <3
God fortsättning!

Johanna sa...

Tack och tack detsamma! Och grattis på födelsedagen idag :)