måndag 6 november 2017

Palalalalalma

Sen var det dags för nästa resa: Palma med jobbet. Så otroligt lylligt att ha en arbetsgivare som tycker att "götta sig på Mallis tre dagar" är en go grej att bjuda 80 anställda på. För det var en jädrans go grej att åka på en tisdag-torsdag en vanlig vecka i oktober. Det vill jag lova.

Flygdebaclen bara fortsatte dock, det är som att jag och flyg är en jinxad kombo 2017. Straffet för att en unnar sig att flyga trots att det är så hemskt för miljön, kanske. Den här gången var vår första flight försenad, men vi hann precis lagom till anslutningsflyget i Dusseldorf. Som då också visade sig vara försenat, och sedan helt inställt. Då blev vi ombokade till dagen därpå, men eftersom vi redan som det var hade så lite tid i Palma köpte min chef då nya biljetter till oss till en flight senare samma kväll (vi var sju som åkte från Göteborgskontoret). När vi precis betalat de 10 000 kronorna sa personalen vid incheckningen att planet var överbokat, och att vi hade fått plats 20-26 på reservlistan. De hade alltså sålt biljetter till oss som inte fanns. Vi kunde trots det inte få pengarna tillbaka, fem minuter efter köpet.

Här nånstans kickade min ge aldrig någonsin upp-egenskap igång å det grövsta, så jag tillbringade hela eftermiddagen med att stå vid olika diskar och tjata på olika flygplatsmänniskor. Mina kollegor följde efter i en lojal svans och undrade nog när jag skulle ge upp. Men det ligger bara inte för mig att ge upp i det läget, och speciellt inte när häng vid medelhavet hägrar. Så vi gick till gaten trots att flera olika personer hade sagt till oss att det var "absolut noll procents chans" att vi skulle komma med. Och till slut hade så många andra på den där reservlistan gett upp, och gatepersonalen blivit så engagerade i att hjälpa oss, att v i  k o m  m e d, trots att de bara släppte på tio reserver. Alla sju av oss kom med, men inte kvinnan som reste ensam och var precis efter oss i kön. Väldigt mycket tur för oss alltså. Det är svårt att återge lyckan men här hade vi alltså kastats mellan hopp och förtvivlan en hel dag, och insåg till sist att vi inte skulle missa Palma helt, bara bli ganska många timmar sena. Mina kollegor pussade mina kinder blöta i euforin och jag fick känna mig lite som en hjälte. Älskar när aldrig ge sig ger utdelning (vilket det ju nästan alltid gör).

Sen var vi i Palma! I en dag, eftersom vi missat dag ett av de två vi skulle ha på plats. Men vi hann i alla fall äta gott två kvällar, hänga vid en pool, åka på vinprovning på en vingård och ha världens härligaste eftermiddag på en strand med kristallklart vatten och sån där guldgul eftermiddagssol som gör att allt ser ut som en reklamfilm. Kändes nästan overkligt.

Sen åkte vi hem, och vid mellanlandningen i Köpenhamn tänkte jag att den här hemresan nog går enligt plan ändå. Det gjorde den inte. Flighten Kph - Gbg var: inställd. Orkar inte ens kommentera hur orimligt detta är. Kom hem sent på kvällen istället för tidig eftermiddag och ja, jag har börjat skicka krav på ersättning till alla berörda flygbolag, de är några stycken by now. (Tack snälla ni som tipsade om att man kan kräva ersättning, jag hade dock redan upptäckt den här härliga EU-paragraf 261/2004 som tur var. Räknade ut för några veckor sedan att flygbolagen är skyldiga mig och min lilla familj över 40 papp (!) om vi får alla ersättningar som vi har rätt till, för försenade flyg bara den här sommaren och hösten. Så knäppt. Jag har skickat in det som behövs, återstår att se vad de faktiskt kommer att betala ut...)


6 kommentarer:

egoistiska egon sa...

åh ni måste ha bott supernära ett hotell vi bodde på. vi bodde liksom en bit bakom just det där "costa agul" eller vad det heter. Känner igen skylten!

Och jävlar vad otur du har med flyg. HOPPAS du får tillbaka massa pengar!

Johanna sa...

Ah skoj! Er resa såg ju verkligen magisk ut. Jag önskar att jag hade haft fler dagar där, hade varit härligt att stanna ett extra dygn eller fem. Nästa gång!

Haren sa...

Min man fastnade ett dygn i Köpenhamn förra månaden och han fick 7000 kr utbetalt på mindre än en vecka. Så bra grej ändå. Har varit dålig på att använda för att jag tidigare missuppfattat och trott att det bara gällde om ens slutdestination är inom Europa. Så bra kämpat av dig att ni kom till Palma iaf!

Johanna sa...

Så härligt att höra, tack! Var det från flygbolaget alltså?

Concha sa...

Vilka flygbolag gäller det? Är det lågprisflyg kan man få kämpa mer för pengarna, trots att man har rätt till dem. "Vanliga" flygbolag är enklare att ha att göra med. Mvh Anställd på lågprisbolag *suck*

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom drogunduspellcaster@gmail.com