tisdag 4 oktober 2016

Septembers slut


September gick. Det har varit sensommar och vissa dagar behövdes ingen jacka när jag cyklade till jobbet. Den lilla lyxen. Vi har tittat på massa hus på Hemnet och det är roligt men det får mig också att känna mig lite rotlös på något konstigt sätt. När vi nu väl vet att vi ska flytta någonstans någongång rimligt snart är ju hjärnan halvt på väg redan. Då känns det så konstigt att inte veta var det är vi ska bo. Det kommer bli bra var det än blir förstås, men det är konstigt att inte veta. Känner ni igen känslan? Jag inser ju också att jag kommer sakna stan, sen. Älskar att bo just här där vi bor. Mitt i allt. Det är bara det att jag älskar tanken på en egen altan och lite mer plats mer. Men det är att välja mellan två up:s, det är det verkligen.

Nu svänger jag mellan ämnena här, men det jag verkligen inte kunnat släppa sedan igår är att omröstningen av fredsavtalet i Colombia resulterade i ett nej. Vad hände? Jag trodde det var en formalitet bara. Så många års grym och blodig konflikt som äntligen verkade vara över. Precis som Cinderalley skriver börjar man lätt fundera på det här med demokrati, det är en sån bra grej fram till den dagen folk börjar rösta dåligt. När folk som röstar inte alls tänker efter, eller inte röstar, eller röstar baserat på helt felaktig propaganda. Det har funnits så många sådana exempel i världen den senaste tiden känns det som. Blir så frustrerad över det. Demokrati bygger såklart på att alla har rätt till sin röst, men det är inte långt till att tänka att folket bannemig inte vet folkets bästa. Måsåvara en elitistisk tanke.

Jaja. Ämnesbyte igen: I helgen åkte vi till Bergsvik med Wiman-Weimanns. Det var gött. Vi lagade panerad ost och vietnamesiska vårrullar (ej samtidigt) och hade picknick i trädgården. Gjorde ett försök att plocka kantareller, men det slutade med att vi fick bära barnvagnarna över täta snår och blev attackerade av älgflugor. Hu. Äckliga rackare de där. Ändå väldigt go helg. Insåg att jag känt Johanna i prick 10 år den 3 december (råkade komma ihåg vilket datum vi gjorde antagningsprovet till journalisthögskolan och bondade i JMG:s foajé) och att detta datum i år infaller på en lördag.

Om vi ska fira denna vänskap med drinkar på stan den 3:e december? Hell yes! Efter det har två fina män och två fina ungar tillkommit. Livet ändå.

2 kommentarer:

Colombialiv sa...

Det tog ett tag för mig att samla tankarna, men såhär tror jag om varför det blev nej i jordens mest självklara omröstning:
http://colombialiv.blogspot.se/2016/10/varfor-blev-det-nej.html

Arne sa...

På min födelsedag! Kewl! ;)