torsdag 26 maj 2016

Rekonstruktion

Så ni har såklart hört om Stampens rekonstruktion. Ja jösses. Ska inte säga att jag inte såg den komma, för tecknen på situationens allvar kan nog inte ha undgått en enda Göteborgs-journalist de senaste åren. Men ändå. Så ledsamt detta är för svensk journalistik.

Rent personligen berörs jag inte av rekonstruktionen eftersom jag är anställd av ett bolag (inom Stampen-koncernen) som inte alls omfattas av den. Det är skönt. Så trots att jag är redaktör för GP:s helgmagasin och GP ju är mitt i epicentrum av konkurshotet fortsätter mitt jobb och min nuvarande roll precis som vanligt (så länge GP finns kvar i alla fall, ehe) och vi kan tack och lov betala alla som frilansar för oss, precis som vanligt.

Men för övriga GP är det ju så att många frilansar riskerar att inte få betalt för jobb de gjort den senaste tiden. Såklart jättejobbigt för de journalister som inte får betalt, men också för de redaktörer som beställt jobben och nu inte får betala för dem (pga reglerna för rekonstruktionen). För mig personligen känns det bara som en ren tur att det inte är jag som sitter där just nu, har ju frilansat för GP i många år. Slumpen avgör vilka som precis nu hade en drös obetalda fakturor inskickade. Många av dem jag känner hade otur, som Maja som fakturerat 57 000 nyligen, eller Magnus som väntar på en liknande summa, eller Tomas som har inte mindre än 115 000 i fordringar hos GP. Och så vidare.

Hoppas för allas skull på en att detta kommer lösa sig. Utan skuldberget kanske GP kan börja om på ny kula och se framåt istället. Håller tummarna för det!

1 kommentar:

Mirijam sa...

Så himla himla sjukt. Tycker synd om dom som haft oturen att vara på fel sida anställningsgränsen.