fredag 15 april 2016

En helg i april

Förra helgen kom solen och våren. På lördagen var vi på spikdragarfest hos Axels barndomsvän som flyttat till en husbåt på älven. Vi drog spik ur gamla brädor han ska bygga ett skjul av på bryggan, satt i hängmatta på husbåten och vände fejjan mot solen. Åt tunnbrödsrullar och den som inte körde bilen (dvs inte jag) fick öl också. Det var väldigt härligt. Sån ball grej att bo på en husbåt! 


Sen åkte vi hem till mina föräldrar och käkade middag. Tanken var att vi skulle lägga Nils där och att jag och Axel skulle gå på Anna von Hausswolf-konsert, men den var slutsåld. Ny plan var att vi skulle åka in till stan och dricka öl, men när vi väl satt där i soffan blev vi så dödens trötta och bekväma att vi istället stannade kvar och gick och lade oss klockan elva, som de häftiga människor vi är.

På lördagen fick vi sovmorgon vilket var lovely bortsett från att hundjefeln inte kunde bestämma sig för om hon ville ligga och sova med oss eller hänga i köket med Nils och mina päron. Fick öppna dörren tusen gånger, blev tokig på henne. Sen stack Axel ut och hojjade tolv mil, det är hans sinnebild av en go söndag. Jag sprang en vända efter frukost och mötte upp Nils och mamma på lekplatsen. Kände mig sjuuukt stum i benen efter att för första gången på hela året ha lyckats klämma in fem träningspass på en vecka. (Men ändå: Fem! Yey!) Sen hände nåt lite knas i min rygg/nacke som följd av den myckna träningen så att jag blev stel och hade ont hela veckan. Himla svikarkropp. Men nu är det iaf bättre igen. 

På lekplatsen hade vi också tappat Nils elefant på gångvägen nere vid vattenfallet och som genom ett mirakel slog det mig just som vi skulle åka hem att den saknades. Fick leta lite men någon härlig människa hade lagt den på ett stängsel. TACK OCH LOV! Svantefant är en betydande del av vår familj numera, kristanken att den skulle vara borta...hu. Mamma berättade om när jag glömt ett gosedjur på öppna förskolan när jag var liten och hon fick ledaren där att komma och låsa upp skitsent på kvällen tillsammans med sin dotter. Vad gör man inte..? 


Också: vi har äntligen bokat Portugalflyg! Kan ej tänka på annat nu än denna kommande semester; värme, ledighet, bruna ben och fräknar och solglajjor och att dricka vin ljumma sommarkvällar och få bada i hav ned Nils för första gången och lukten av bränd hud på överarmarna. 

1 kommentar:

Duktiga Tjejen sa...

Kul med Portugal!

Och min blogg har vaknat igen.