söndag 3 januari 2016

Nyårsaftonen 2015

Vi inledde årets nyårsafton med jättegod lunch hos mina föräldrar, dagens första trerätters. Nils spelade piano med mamma och verkade tycka att det var årets grej. Gungade i takt (well, gungade i alla fall) och tittade med så himla impad min upp på henne när hon spelade.
Framåt kvällen åkte jag och Axel vidare iväg på middag hos min gamla gymnasiekompis Jesper och hans tjej Ollie. Vi hade förstås tänkt ta med Nils, men när mapa
sa att de ändå tänkt vara hemma på nyårsafton i år föll det sig så smidigt att de kunde lägga honom där, och så kom vi tillbaka senare på natten.


Middagen hos the Jollies var himla bra. Det kändes så lyxigt att bara åka dit och inte behöva greja med allt i timmar (dagar) innan som en gör när bjudningen är hos en själv. Vi var runt 16 personer tror jag, och alla fick plats vid ett enda långbord vilket återigen gjorde mig sugen på att köpa ett hus. Och så maten sen! Ost till allt. Först jordärtskockssoppa med parmesanpinne, sen tre sorters pizzor (Caprese med buffelmozzarella, picklade kantareller och västerbotten samt butternut squash och chèvre. Alltså.). Och sen ostbricka med tre sorters ostar och sen en efterrätt till, en saffransmousse. Vi hade ätit klart typ kvart i tolv och då var jag SJUKT mätt. 


Tolvslaget firade vi på altanen med att kika på alla raketer som sköts upp från de kringliggande trädgårdarna. Borde ju vara förbjudet för privatpersoner pga förstör miljön, skrämmer djur och skadar människor men hey, vackert är det ju onekligen. 


När vi senare på natten tänkte ta oss hemåt var det inte så lätt att få tag i taxi, så vi bestämde oss för att gå. Genom ett industriområde, en bra bit på en cykelväg längs med ån, sen genom tunneln under motorvägen och så upp genom hela Sävedalen och hem. Det kunde ju varit kallt och drygt men var så himla härligt. Timmen det tog kändes som ingenting, vi fnissade och tog konstiga bilder på varann i det höga gräset som växte i vägrenen och jag pekade ut min barndoms platser. Vilka hus som nu stod på platsen där Konsum låg förr och svängen där jag krockade på moppe med Jonas i parallellklassen när jag var 15. Så fint. Sen kom vi fram och pussade på vår lilla sussande unge och fick själva sova en liiiten stund innan det var morgon igen.


Så var det första dagen på 2016, vi åt långfrukost och tog en promenad i skogen med mamma och pappa. Sen åkte vi hem till oss och gjorde det självklara: lade oss i soffan med mängder av godis.
Hoppas ni haft en go start på nya året! 

Inga kommentarer: