söndag 10 januari 2016

En lördag med Bullerbysnö

Så kom äntligen gårdagen - en riktig vinterdag med minusgrader, knarr under skorna och snöflingor stora som bomullstussar. Magiskt. Idag börjar allt redan slaska till sig på gatorna (såklart, nersidan av att bo i Göteborg), men igår var hela världen ett enda krisp. Vi åt långfrukost och bylsade på oss för att gå upp i Änggårdsbergen med Nils. Det är så sinnessjukt vackert där. All sorts natur finns representerad. En liten del av Änggårdsbergen utgörs ju av Botaniska Trädgården och även skogarna runt om har växtlighet från olika delar av världen; här finns berg, sjöar och bäckar, barrträd, lövträd och små stigar. Och en karg bergstopp. Allt på nära gångavstånd från oss trots att vi ju bor mitt mitt mitt i stan. Helt knäppt är det. Lylligt.

Ibland blir jag avundsjuk på Linnea i USA:s fantastiska bilder på storslagen nordamerikansk natur, på att ha det där pampiga runt husknuten. Men igår fick jag ett riktigt åh det där finns minsann här också-moment. Framför allt när vi gick i den "japanska tallskogen", se nedan. Vi bestämde att vi måste göra utflykter mycket oftare på helgerna för den här lördagen var en tiopoängare.

Kiddots första snö - check!

4 kommentarer:

Josefine sa...

Åh ja! Änggårdsbergen! Det är minst ett år sedan jag var där. När jag bodde i Masthugget gick jag dit och promenerade flera dagar i veckan ... de där backarna!! Helt otroligt vackert. Älskar den skogen. Och ljungheden.

Fina foton som vanligt!

Maria sa...

Saknar att går där! Gjorde ofta det när vi bodde i Linné.

egoistiska egon sa...

Åh vad fint!

Linnea i USA sa...

Jisses sa fint! jag saknar de svenska skogarna saaa mycket! Mossa och sant :)