måndag 28 december 2015

Julen 2015

Så blev det jul igen. Den kom så plötsligt i år (som den gör exakt alla år). Jag jobbade till och med dan före dopparedan och handlade de sista julklapparna i farten på vägen hem de sista eftermiddagarna. Kanske var det därför som det pang på plötsligt var julaftons morgon. Nils första jul! Peppen! Jul är nog min bästa högtid.

Vi tog en lugn morgon på julafton, åt långfrulle, jag och Axel bytte klappar med varann (jag fick så himla fina!). Vi skrapade vår trisskalender och tittade på sista avsnittet av Julkalendern. Tycker den varit jättebra, men är en inte oändligt trött på att se Erik Haags nakna rumpa i tv? Måste han agera "skön dude som vågar vara näck" precis hela tiden? Bara undrar.

Efter frukosten badade vi skumbad och slog in de sista paketen.


När vi gjort oss i ordning gick vi upp till Axels föräldrar där vi tillbringade förmiddagen. Tog en långpromme i Änggårdsbergen, det var vackert som alltid men ingen snö så långt ögat kunde nå. Kanske sju grader varmt? Måste vara himla skrapigt med all asfalt och kala grenar för tomtens släde tänker jag.


Efter jullunch och klappöppning åkte vi allihop, inklusive Axels föräldrar och syster, hem till min familj. Tycker det är en sån himla fin grej att våra familjer gillar varann och vill fira jul ihop. Det var nog det bästa med hela julen. Vi hade jätteroligt, åt mer mat, drack glögg och lekte julklappsleken, allt det där man gör på jul. Pappa var inte tomte hos grannarna i år, för första gången sedan... alltid, men jag tänker att han får börja igen nästa år. Nils var i och för sig med sin lilla tomteluva själv tomte, öppnade sina paket och fick bland annat en tröja med små får på som min mamma stickat. Alltså. Saknar ord för hur fin den var. Kolla själva här nedan!


I mellandagarna var vi i Bexet. Träffade släkten i Hylte och Nils lekte med sina sju sysslingar som kastade sig över honom. Annars satt vi mest ute i stugan och eldade i brasan och spelade kort i tusen omgångar (i alla fall Lagerforsarna, de "ingifta" låg som vanligt oförstående i soffan och läste). Önskar varje år att det ska bli en sån där vargavinter med tjock is så att vi kan promenera på sjön tills det knakar i islagren som jag och pappa gjorde en gång, men de vintrarna verkar tillhöra historien. Vi vaknade till snö en av morgnarna i år men snön hade smält bort på nån timme och Elsa vägrade gå ut. Hon gillar inte slask.


Men krispig kyla eller inte: det var en underbar jul, tack alla inblandade! Måste också passa på att tacka för alla fantastiska julklappar, jag fick så himla himla fina och bra saker. Vinglas och parfym (hurra, ska äntligen få lukta gott igen, min har varit slut i flera månader), en jättefin tröja jag suktat efter och konsertbiljetter till både Father John Misty och Håkan (som ju inte ens GÅR att få tag i!). Garn för att kunna sticka en tröja till Nils (ska bara lära mig först) och böcker och presentkort för att köpa nya jobb-outfits och en lampa och en Äng-vas och en Mon-Amis-burk och body scrub som doftar ren tvätt och en karta där man ska skrapa fram alla länder man varit i. Alltså. Man ska ju glädjas främst åt de icke-materiella tingen i livet men jävlar vad roliga även de materiella tingen är, ändå. Det får man ge dem! Heeh. (Tacktack tusen gånger om familjen, ni som läser här. Ni är alldeles för snälla allihop.)