fredag 13 november 2015

Jag är jag igen

ÄNTLIGEN har detta hänt: jag har fått tillbaka domänen till min hemsida (johannalagerfors.se), som ju kapades av nån jävel i början av året.

Orkar inte ens gå in på alla detaljer, men kortfattat handlade det om att jag aldrig hade fått någon faktura för att förnya domännamnet, vilket gjorde att det blev "ledigt" (utan att jag fick veta det). Då gick något himla blufföretag som hjälper andra företag med sökoptimering in och registrerade domänen, för att sedan lägga upp en fejksajt som såg ut att handla om journalistik men som innehöll massa annonser. Det riktigt vidriga i det hela var just att den såg ut att handla om journalistik (men med totala nonsenstexter, dör när jag tänker på det), eftersom det finns risk att folk kan ha trott att sajten faktiskt var min.

Jag har ju ingen aning om hur många som gått in på sidan och faktiskt trott att den tillhör mig, men jag vet att mannen som rekryterade mig till mitt nya jobb som Två Dagar-redaktör såg den och först blev väldigt tveksam till att kontakta mig eftersom det verkade så B allting. Är MYCKET tacksam över att han hade hört tillräckligt mycket positivt om mig för att googla vidare och inse att något inte stämde. Den här hemsideskapningen höll alltså på att kosta mig ett drömjobb... Inte riktigt klokt.

(Illustration av Mikael Biström)
I alla fall. Jag anmälde det hela till IIS och startade en ATF, ett "alternativt tvistlösningsförfarande", och vann. Gissar att det var ett tämligen klockrent fall. Motparten hade ju uppenbart ont uppsåt och knappast någon "rimlig anledning" att använda just den här domänen (mitt namn, bara jag som heter så). Så det hela gick snabbt när jag väl anmält, och det är skönt att det är över.

Snubben som reggat domänen heter för övrigt Magnus, är 47 år och bor i Borås. Han jobbar för en byrå som hjälper företag med online-marknadsföring, och genom att systematiskt sno till sig adresser som redan har en viss trafik kan man tydligen göra så att ett visst företags sajt kommer högt vid sökningar. (Eller nåt sånt, jag är inte så insatt men ungefär så har folk med koll förklarat det.) Det är naturligtvis inte något personligt mot mig utan något de satt i system, men det känns ju personligt nu när jag fått ett namn på personen som gjort det här. I beslutet jag fick framgår nämligen alla hans uppgifter: personnummer, adress och så vidare. Känns på något sätt sjukt att det är en riktig person, och jag är nu tämligen sugen på att ringa upp honom och fråga hur fan han kunde med. Jävla idiot.

Men slutet gott, allting gott. Kostade mig bara ett halvår av vanmakt och irritation...

PS: Nu kan den som vill hur som helst kika på min nya hemsida, men den är inte helt klar så vissa grejer ser lite konstiga/ofärdiga ut ännu. Framför allt förstasidan. Men ändå! Den är min! Här är den bästa sidan på sajten tycker jag, det är textsidan som innehåller ett urval av reportage. Ni får hemskt gärna testkolla och säga till vad som funkar och inte (tex om texten känns läsbar på era datorer/plattor/mobiler osv och vad som inte funkar). Tack och kram och ha en fin helg!

3 kommentarer:

Peppe sa...

Superfin sida! (Och vilken hemsk historia om domänstölden)

egoistiska egon sa...

Skönt att det löste sig!

Maria sa...

Men gud vad sjukt! Skönt att det ordnade sig, men vilken himla kränkning. Superfin sida nu i alla fall.

Ps: blir sugen på att veta mer om Boråsmannen. Är expert på att leta fram saker om folk.