torsdag 4 september 2014

Ett värmländskt träsk och ett långt protestskägg

Vilken jävla sommar det har varit! Sol hela tiden och ledigt i sju hela veckor. Magiskt. Var ledig så länge att jag hann känna mig helt utvilad samt svinsugen på att jobba igen – så lång semester borde man alltid ha.

Idag såg min arbetsdag ut ungefär såhär. Jag och Erik åkte till Karlstad och träffade Olof Wretling (han i Klungan ni vet, Katla och Mangan i Mammas nya kille i P3). Det var kul. Vi pratade om vad det innebär att vara rolig, om hur länge man kan vara ung och lovande och om vad som händer med en när en svår sorg vränger ut och in på en och genomsyrar luften man andas. Och om mycket annat. Sedan tog vi med oss en uppblåsbar säl och drog ner till sjön i närheten av Olofs hus, där han fick blöta jeansen upp till låren och där jag fick fler myggbett än jag fått sammantaget under hela sommaren.

Vi intervjuade förresten också en präst som inte ska klippa sitt skägg förrän Sverige slutar med sin vapenexport. Visste ni att Sverige, räknat per person, var världens största försäljare av vapen både 2010 och 2011? Att vi fortfarande är bland de största och att exporten ökar dramatiskt både i antal länder och mängd pengar? Det tål att tänkas på, tycker jag.

Är det något land som skulle ha råd att sluta med det, att lägga om till någon annan export, att bara vägra sluta förse världen med vapen helt enkelt, så är det väl Sverige?

Inga kommentarer: