onsdag 23 april 2014

Påsken - en liten solskenshistoria

Det kom verkligen regn i torsdags som förutspått, enorma mängder, men A cyklade trots detta till Bergsvik som planerat. Kall, blöt och lycklig, tillsammans med en aningens slutkörd storebror, klev han in på den inglasade altanen tolv mil, fyra och en halv timme efter starten i Göteborg.

Sen kom solen - sommaren! - resten av tiden och påskhelgen 2014 var bannemej alldeles magisk. Vi gick barfota hela dagarna. Fick fräknar på näsan och gräs mellan tårna. Vi drack vin, åt kakor och cyklade. Promenerade en mil. Såg hav av vitsippor och hörde hur knopparna brast på träden. Okej vi hörde det inte men vi såg. Alldeles ljusgrönt blev det. Vi fiskade utan att få napp, läste böcker vid brasa.  Åt jättegod mat som Leif hade planerat minutiöst i minst en vecka. Elsa sprang utan koppel och vände nosen mot solen och blundade. A:s syster som börjat på nån form av military fitness körde bootcamp med oss andra i trädgården. Bredbent och iförd solglajjor domderade hon like a boss. Spring snabbare gör burpees planka jägarvila komigen ni orkar lite till. Sedan vilade vi. Solade. Slappade. Fikade. Gurra spelade kula i gruset och det satt ett stort smultron på smultronplantan vi tagit med och jag jobbade inte en enda sekund. Jag tänkte inte ens på jobb en enda sekund. Har kanske aldrig behövt den pausen så mycket som nu.

Vi såg en huggorm också! Ungefär en kvart efter att jag sagt att jag inte sett en huggorm sedan jag var typ sju år och orienterade med pappa och lillebror i skogen hemma. Den här gången kändes ormen tio gånger mindre, men det är kanske bara jag som blivit större. På söndagen, mammas födelsedag, kom hon och pappa också upp till Bergsvik. Mina och A:s föräldrar är så lika och gillar varann så mycket, det känns härligt i hjärtat.

Och så badade vi. Jag och Axel tog varann i hand och hoppade rakt ut i havet. Det var kallt, åtta grader eller så. Men mest härligt! Detta var inte "påsken som var som sommar". Detta var påsken som VAR sommar. En liten skärva sommar mitt i april, så jävla välkommet.

Och, som om detta inte var nog, har jag fått en till kompisbebis! På långfredagen föddes Harry, Sofias och Andreas lille pojk. En till jag längtar ihjäl mig efter att få lära känna.

2 kommentarer:

emma sofie w sa...

Det både låter och ser helt fantastiskt ut!

Lina sa...

Så jäkla gött! Jag premiärbadade också och frös inte sen eftersom solen verkligen sommarvärmde. Fast fick ingen med mig tyvärr...