måndag 13 januari 2014

Samboendet


Såna här stolar, fyra stycken, fick Axel av mig i julklapp. De kommer om några veckor. Replikor av Charles Eames-klassikern till vår snart gemensamma boning i Haga. För ja vi ska ju alltså flytta ihop är det tänkt! Det är så kul att köpa och titta på saker gemensamt och att planera hur vi snart ska smälta samman alla våra grejer till någon sorts enhetligt hem. Obs att vi inte har några brädgolv så det kommer ju inte se ut som på bilden (som jag snott på internet, förlåt!) men ändå.

Saker jag tänker väldigt mycket på just nu:

1. Stolar(na)
2. Ljusgrå soffor
3. Grislampor
4. Glödlampor
5. Lampor i allmänhet
6. Prints
7. Köpmansdiskar (har precis lärt mig från Apple, dear?-Sofia att det är så de heter, de där gudomliga byråerna/skänkarna med massa smålådor)
8. Klädställningar (alltså man kan bygga en av rör!)

(PS. Jag blev förresten bortskämd med så himla rara ord av Miss Baglady igår, blev lite chockad och himla himla glad. Tips: läs hennes blogg om ni inte gör det, den är görrolig och hon själv är smart och härlig på alla vis! Slut på tips.)

13 kommentarer:

Jenny sa...

Woho! Samboende! Woho! Inredningsbonanza i din blogg!

Hur känns det att flytta från din lägenhet då?

Jenny sa...

Fan, glömde byta blogg innan jag postade. Hoppas att du fattar att jag är Den där Jenny-Jenny.

Johanna sa...

Det fattade jag! :)

Jo men det är ju blandade känslor såklart. Känns jättebra att äntligen bo ihop, slippa åka fram och tillbaka och ta med sig extrakläder hit och dit och inte veta vilken lägenhet träningsskorna ligger i etc etc etc. Plus kul med själva grejen att flytta ihop också, såklart!

Att lämna min lägenhet känns ju lite sorgligt dock, eftersom jag gillar den så mycket. Men den kostar också nästan 8000 i månaden och det är liksom inte riktigt rimligt, så jag hade kanske inte tänkt på där "för alltid" precis. Den har tjänat sitt syfte perfekt i ett år och nu är det dags för något annat!

Plus att det är guld att Axels lägenhet ligger i Haga, på Linnegatan nästan (på den lilla flärpen som heter Landsvägsgatan där Linnegatan delar sig längst ner). Bästa läget i stan och sju minuters promenad till mitt kontor!! Och nära dubbelt så stort men hälften så dyrt eftersom vi är två. Så fördelarna är väldigt många. :)

Josefine sa...

Grislampa? Vad är det? Nu blir jag supernyfiken!

Johanna sa...

Haha! Jo men du vet en sån där industrilampa i metall som hänger i kedjor på alla hippa restauranger och barer :) De finns ofta på bondgårdar (tydligen) för att värma djuren. Men man kan sätta vanliga glödlampor i dem och då ha dem som lampor.

De har blivit poppis inredningsdetaljer och går att köpa för typ 1200 spänn i butiker har jag sett, men jag fick sex stycken (!) av min kusins man vars föräldrar sålt sin gård i Skåne. Mkt peppad!

En är mintgrön och alldeles fantastisk.

Googla grislampa för bildexempel :)

egoistiska egon sa...

Köpmansdiskar! Tack, det visste jag icke att de hette. Ska pränta in detta i minnet.

S sa...

Men det låter ju helt fantastiskt! Älskar Haga, åker dit varje gång jag är i Göteborg på besök. Tror ni kommer få det sjukt fint.

Johanna sa...

Egon: Eller hur, hade inte heller en aning!

S: Ja jag tror att det blir kalasbra med Haga. Har alltid velat bo där. Pitoreskt och vackert och nära till allting.

Colombialiv sa...

De där stolarna! De är sa snygga! Vi har en här, men var säljs de i Sverige?

Johanna sa...

Annika: Ja visst är de tjusiga! Säljs säkert i någon butik någonstans också, men jag beställde från VOGA (voga.com) som är en sajt i UK som säljer just nyproducerade men i övrigt identiska versioner av designmöbler.

month day year sa...

Skoj med ihopflyttningen! Kan bara relatera för här är också en sanslös besatthet av inredning. Konstant surfande efter grejer. Hur går det med lampletandet då? Själv tycker jag att utbudet av lampor är väldigt dåligt i Sverige så jag hittar inget alls men det loser sig nog :)

Så Vitt Jag Vet sa...

Hej! Hamnade in på din blogg då vi googlade voga.com och DSW-stolar. Gick allt bra med beställningen? Sidan har ju både fått ris och ros, så vi är lite osäkra på att beställa. Mvh, Sanne

Johanna sa...

Hej! Allt gick finfint med beställning och leverans! Kan rekommendera.