lördag 28 december 2013

Årets hipster moment

Igår kväll gjorde jag Axel och Christian egna hamburgare. Från scratch, och med scratch menar jag högrev från någon gård i Halland. Till dem gjorde vi egna pommes, som skulle skäras i exakt bredd, blötläggas, torkas, kokas, vilas, friteras, vilas igen och därefter friteras en sista gång. På exakt tid vid exakt gradantal. Sen stoppade vi dem i snygga tin jars. Och så bakade vi eget hamburgerbröd efter detaljerade instruktioner från Flippin burgers-boken.

Vi gjorde också egen dip till, med dragon och vitvinsvinäger tror jag, och amerikansk milkshake med jordnötssmör och marshmallows. Och när vi var klara efter en sådär fyra-fem timmar så serverade vi detta med Brooklyn lager m.fl ölsorter, förstås.

Och hur hipster crazy maniac detta än må vara: HERREJÄVLAR vad gott det blev.

6 kommentarer:

Fröken K sa...

Men hjälp, så infernaliskt gott det där ser ut! (Så här på nyårsdagen nästan outhärdligt gott faktiskt!)

Colombialiv sa...

Vad ambitiöst!

Johanna sa...

Fröken K: Det var fantastiskt. Faktiskt värt 4 timmars slit :)

Annika: Haha ja jag vet!

Jojjo sa...

Oj, ambitiöst och GOTT! Riktiga hamburgare är totalt underskattat.

Mirijam sa...

Men WOW!

Samt: Jag hoppas VERKLIGEN att det var fler som fick njuta av slitet än ni två? Sådana bravader måste man ju få skryta om vid ett bord med folk som inte redan har vilat påmmfrittarna två gånger?

Johanna sa...

Haha det var bara vi (tre var vi) som åt. Men ja, man önskar verkligen att det varit ett helt lass med impade vänner vid bordet, det får bli nästa gång! :)