söndag 27 januari 2013

Öland. Bubblan.


Vi var ju på Öland förra helgen, jag,  S och N. Det var härligt. På vägen ner meddelade S:s pappa att värmen eventuellt var sönder, och att huset inte är vinterbonat, och att det därför troligtvis skulle vara åtta grader när vi kom fram sent på kvällen (inomhus alltså, utomhus var det cirka tusen minusgrader). Men vi tände brasa både i köket och vardagsrummet och satte oss på golvet med filtar, mössor och te och sen lyckades vi få igång värmen. Helg räddad.

Vi åt godis. Jättemycket godis. Vi lagade god mat och vi kollade på dåliga men underhållande serier på tv och några filmer av samma kaliber. Vi åkte till Kalmar och drack öl med ett gäng vi lärde känna i Egypten i december. Det var mycket roligt. Kalmar visade sig vara hur fint som helst och jag var väldigt fascinerad av alla gulliga hus i pastelliga färger. Som en Astrid Lindgrenindyll hela stan ju. Så åkte vi tillbaka till vårt hus på Öland igen och vi pratade och pratade pch pratade. Vi gick inga långpromenader som vi hade tänkt, vi bara slappade.

Vi sov tätt ihopkurade i dubbelsängen i det rum som var varmast. Jag låg i mitten och fick forma mig till ett Z som precis fick plats mellan de andras knän och armar. Det låg musskitar i sängen som jag och S hade nöjt oss med att borsta ner på golvet, medan N (den tveklöst fräschaste i sällskapet) lagt in sitt veto och krävt att få byta lakan. Det fick hon.

Vi har en himla go grej going on just nu, jag och mina bästisar. Vi har alltid varit jättenära men liksom kommit varann ännu närmare de senaste månaderna eftersom vi alla tre råkat ut för diverse misär-grejer i livet just nu, av olika kalibrar. Det är lite fint ändå när man råkar tajma livskriser med sina vänner. Sedan någon gång i november har vi haft en sms-tråd mellan oss alla tre som vi skriver i hela tiden, och varje morgon vaknar jag i ottan av att någon av de andra säger god morgon. Sedan fortsätter kommunikationen hela dagen. Vi sms:ar men använder tråden som en chatt och man skriver när man är glad, när man är ledsen, när man är arg, har tråkigt, vill dela med sig av något komiskt eller när man behöver råd om något trivialt eller något livsavgörande. Det blir några hundra sms om dagen skulle jag tro och jag älskart. Man har sällskap hela tiden. Som att umgås jämt, utan minsta prestationskrav. Man är aldrig aldrig ensam.

Vi kallar den bubblan, den här nya goa grejen. Den är trygg och rolig och alldeles underbar. Jag tycker väldigt mycket om bubblan.

17 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Vad fint med bubbla. Sånt är viktigt.

emma sofie w sa...

Det låter fantastiskt fint med en bubbla, och att vara så nära varandra.

Plus, chatgrupper är det bästa som hänt mig på länge, älskar det nu när alla har flyttat.

Jenny sa...

Det ser och låter fantastiskt!

Jag hade någon konstig syn på vänskap hos 30-something när jag var 20-something, jag trodde att den skulle gå över och att jag mer skulle hänga med min familj. Nu tvekar jag att flytta från Stockholm, för vad skulle jag göra utan alla mina vänner här?

anydaynow sa...

Åh, det låter verkligen förträffligt fint. Bästa vänner och helger i sommarstugor (helst i kombo) är verkligen så himlahimla värt.

Sandra sa...

Det låter verkligen ljuvligt. Som en familj.

Sandra sa...

Det låter verkligen ljuvligt. Som en familj.

Fifi sa...

Åh, jag blir lite sorgsen, för jag saknar att ha de där bästisarna. Men glad för dig förstås, det låter fantastiskt!

Nico sa...

WORD. <3

Johanna sa...

Egon: Ja, verkligen!

Emma: Visst är det, kan inte fatta att vi inte fattat förrän nu att man kan ha grupper. Det är ju helt underbart.

Jenny: Känner igen den där tanken, men den är ju väldigt konstig. Kommer aldrig någonsin sluta behöva mina vänner, och tur är väl det. Inte ens när jag blir 30! ;) (Alltså om 1,5 år)

Anydaynow: Japps, ljuvliga grejer och fantastisk kombo.

Sandra: Precis så!

Fifi: Åh :/ Blev lite sorgsen av din kommentar.

N: <3!

Anna Granström sa...

Åh vilken fin bubbla! Och fin helg. Jag är i bebisbubblan. Ganska fin den med (och nödvändig för att orka).

Sophia sa...

Bubblor som denna är nàgot man uppskattar enormt, vänner för livet som alltid finns där! Skickar en stor kram till dig, vàra livskriser är/blir en del av oss men nàgot vi tillsammans med vàra vänner lär oss hantera o gà vidare med. Vilken myisg stuga ni verkar ha varit i :)

Johanna sa...

Anna: Bebisbubblan låter ju underbar :)

Sophia: Sant! Och tack för kramen. Ja det är ett jättemysigt hus som Sofias föräldrar äger. Vill åka dit i sommar med, de har byggt en stor pool på altanen. Hur tjusigt som helst :)

Jojjo sa...

Det låter helt otroligt fint med den där bubblan. Och den där sms-tråden. Man ska vara rädd om sina vänner!

Colombialiv sa...

Bubblan! Hurra!

Och san där chatt. Jag har ocksa det med sex vänner - fyra här i Colombia, en i Frankrike och en i Australien. Vi använder groupme-appen, tips tips!

Johanna sa...

Ah, sånt bra tips, tack!

Fröken K sa...

Vänbubbla, svårtoppat, gusåfint!!!

Emmisen sa...

men gud va härligt med en sån sms-tråd, det är ju precis sånt man behöver när livet stormar. så fint med vänner vid en brasa!