tisdag 29 januari 2013

Dagens bild från ett främmande land, del 12: Irland

Dublin, Irland, mars 2012.

Jag kom till Dublin några dagar i slutet av mars och var beredd på regn och iskyla eftersom det sägs att staden har sämre väder än Göteborg. Och det vill ju inte säga lite, det. Men det blev sol och man kunde gå utan jacka. "Det här var nog årets sommar!" skanderade folk på gatan och herregud vilken deppig grej om de hade haft rätt i det. För Dublin gjorde sig riktigt bra i solen.
På 40 lower Ormond Quay (i distrikt 1, alldeles invid Liffeyfloden), hittade jag Winding Stair. En fin gammal bokhandel som på 1970-talet blev en populär mötesplats för författare, musiker och konstnärer. Nu som då säljs här såväl nya som använda böcker och utanför såg jag en liten skylt som sade att den som inte hade råd kunde komma in och få sig en bok, ändå.
På på övervåningen har ägarna öppnat en restaurang med noga utvalda irländska rätter tillagade med själ och hjärta (som – lyckligtvis – verkade mycket godare än vad det låter när man säger "irländska rätter").


(Klicka här för att läsa alla inlägg i serien "Dagens bild från ett främmande land")

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Underbart! Och liksom alla små skärvor som ingår i den här kategorin inlägg vill man åka dit. Nu genast.

/A

Jojjo sa...

Åh, tänk om jag vetat om det stället när jag var i Dublin förra vintern! Låter hur mysigt som helst.