fredag 1 juni 2012

Bryssel!

Det är visst dålig uppdatering här just nu, det beror på en massivt hektisk tid med massa bröllop och annat skoj. Vill blogga bilder från ALLT, men jag måste dona med dem först så det får vänta lite. Börjar med Bryssel så länge!

Jag blev ju som sagt inbjuden till en EU-konferens (tjoho) och åkte till Bryssel måndag-tisdag. Det kändes himla lyxigt och eftersom jag aldrig varit i Bryssel förut kändes det som att min journalistiska allmänbildning fick sig en liten skjuts när jag fick bocka av besök på EU-institutionerna. Det är ju här det händer liksom!


Det här är EU-kommissionen (och en cool fotoutställning om åldrande). Eftersom mitt hotell låg precis intill var den här byggnaden det allra första jag såg när jag klev av flygbussen.

Måndagkvällen var min enda lediga tid i det ganska hektiska schemat, och då åkte jag förstås och hälsade på Sigrid, hennes fransman och deras nyfödda bebis Nora. På vägen hem till dem från bussen passade jag på att fota lite och insupa stämningen, och blev allmänt lycklig som jag alltid blir när jag kommer till en ny plats.


Sigge bor i en helt fantastisk lägenhet nära Place Flagey, ni vet en sån med högt i tak, trägolv, skev smal trappuppgång med heltäckningsmatta och en stor härlig balkong mitt uppe bland taknockar och skorstenar i olika nivåer. Plus en grannkatt som kom och gossade. Jag dog lite av förtjusning och avund. Lägenheten var till och med i två våningar med en studio uppe på vinden, hej idyllen.

Nora var pytteliten och söt som en sockerbit.


Innan jag gick ritade Sigge en karta så att jag skulle hitta hem från busshållplatsen. Kartan innehöll saker som "ett torg med en massa barer där alla assistenter till EU-pamparna är fulla och flirtar med sina chefer".

Jag promenerade runt en sväng och skrev i ett sms till Linn att jag hade den där reselyckoruskänslan som är så go. Cirka 8 minuter senare fick den känslan ett abrupt slut. När bussen skulle stanna vid min hållplats tvärbromsade den så att en tant ramlade på mig så att jag tappade kameran i golvet. Då gick en liten plastbit av från mitt objektiv (buhuu!) så att det inte längre sitter fast på kamerahuset om jag inte håller i det. MYCKET trist.

Jag tröstade mig med att jag i alla fall bodde på ett flådigt hotell (det här med att resa i jobbet alltså, vicken grej det är). På frukostbordet morgonen därpå fanns det - håll i er - hinkar med kyld champagne och jordgubbar! På riktigt. Jag fnissade typ förtjust medan jag plockade åt mig. Tog ingen champagne (hallå frukost ju) men käkade mig proppmätt på färsk frukt, färska bär, fina ostar (fanns ett helt hav!) och chokladmuffins. Sen snackade jag och en dansk tjej som också var med på konferensen om hur sjukt det kändes att bo på ett hotell som kostar 3000 spänn per natt. Det är ungefär tio gånger mer än vad jag själv skulle ha valt att betala för en natts boende. Men gratis är ju gott osv.


Och ja, sen var vi på en massa seminarier hela tisdagen. Vissa enorma med cirka en miljon journalister (nej, men typ 200) och vissa lite mer intima med bara dem som ingick i "vårt sällskap". I det gänget fanns folk från ett tjugotal olika länder och medier, BBC med flera. Kände mig så himla glad över att jag blivit inbjuden till det här, jättebra med massa nya kontakter och erfarenheter.


Sen flög jag hem! Kan ju inte påstå att jag hunnit se så mycket av själva Bryssel så jag åker gärna dit någon mer gång. Men en blixtvisit är bra mycket mer än ingen visit, som di säger.

3 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Men vad fint! Blir avis på ditt jobb, igen. Och vad fint dina vänner bor där... Ah.

Jag har bott på femstjärningt hotell en gång på en jobbresa (tre nätter). Shit liksom. Gratis är verkligen gott, men helt galet att folk tycker att det är värt de pengarna. Det var champagne-frukost där med (i Holland, Utrecht) men ingen rörde champagnen...

Fina bilder som vanligt.

Johanna sa...

Haha håller helt med, jag hade ju varit lika nöjd med ett rum på ett billigt hotell eller ett hostel liksom.

Och champagnen...antar att den mest är där för den lyxiga känslans skull. Ser ju onekligen piffigt ut med dessa silverhinkar med is.

Och tack!

Fifi sa...

Grym resa ju! Förutom missödet med kameran då.