torsdag 8 mars 2012

8 mars

Johanna W
I tisdags var jag och Johanna på en filmvisning och såg filmen The price of sex, som handlar om trafficking av unga östeuropeiska flickor. Den var jättehemsk naturligtvis. Precis som dokumentären jag såg igår kväll, "Girl Model", som finns på SVT play ett litet tag till. Den handlar om en västerländsk kvinna som åker till Ryssland för att scouta 13-åringar för modelljobb i Japan. Flickorna, som kommer från fattiga familjer, pressas hårt men tjänar ingenting och de flesta åker hem med stora skulder till agenturen. Andra hamnar i prostitution. Man blir så ledsen av världen ibland.

Enligt FN är Sverige det land som är bäst i världen på jämställdhet, skriver tidningen ETC. Deras redaktion har tagit fram en grafik med statistik om vad det innebär: Hur ser jämställdheten ut i detta världens mest jämställda land? Intressant! På vissa punkter har vi kommit långt, medan andra siffror är rent pinsamma.


 För att ladda ner grafiken som pdf, klicka här

5 kommentarer:

Johanna sa...

Den där "Girl model". Fy sjutton. Blev helt less på mänskligheten när jag såg den...

Johanna sa...

Samma här! Och modellscouten Ashley liksom, som själv varit modell, hatat det och tyckte att det förstört hennes liv. Nu jobbar hon med att locka 13-åriga flickor till samma helvete! Vad hände där? Hon såg ju helt död ut i blicken men fortsatte ändå att hävda att det var ett jobb med stor "frihet". Suck.

Aina sa...

Hej du! Jag läser din blogg och fast du inte känner mig alls känns det som att jag känner dig lite grann. Det är ju skumt. Och när man känner någon vill man ju tipsa dom om kul grejer som man håller på med. Så nu tipsar jag dig om detta: https://www.facebook.com/events/302765863116015/

Kanske det roligaste projekt jag gjort!

Hej då!

Johanna sa...

Hej Aina! Vad kul, jag älskar när folk här ger sig tillkänna så jag får veta mer om vilka ni är som läser!

Och ditt projekt låter ju hur spännande som helst, ska spana in mig närmare på det så fort jag hinner. Tusen tack för tips!

J

Johanna sa...

Tack. För du vet vad.