onsdag 1 februari 2012

Om det här med att "kolla med dem som kan"

Följande svar har jag fått under min resa mot målet att ta reda på hur man ska bokföra utlandstraktamenten:

1. Från kollega: Bokför i en speciell flik i bokföringsprogrammet (visade sig att mitt program inte hade någon sådan).
2. Från Skatteverket på telefon: Bokför som personalkostnad.
3. Från en kollegas revisor: Bokför som resekostnad.
4. Från supporten på mitt bokföringsprogram: Bokför som kostnad och välj ett skuldkonto, "efter tycke och smak" (huh?)
5. Från Skatteverket in person, på deras bokföringskurs: "Hm, klurigt, men personalkostnad och resekostnad är iaf FEL, det är något HELT annat. Se om du kan göra ett eget konto som du döper till Traktamenten."
6. Från google: Bokför under 7300 Kostnadsersättningar och förmåner (enl sajt om bokföring).
7. Från Skatteverket på telefon: (Efter lång tids funderande fram och tillbaka) Bokför som "Övrig kostnad" och specificera i kommentaren att det är ett traktamente. "Det borde bli rätt". Dra det från Eget kapital.

HÄR kände jag "yes, äntligen nån som låter som att hon kanske faktiskt sa rätt!". Under eget kapital kan man alltså se om företaget har någon skuld till mig (som vid traktamente eller när jag lagt ut privata pengar) eller tvärtom, och då undrade jag ju varför de egna insättningarna inte syntes på samma ställe (tex när jag köpt avdragsgill flygbiljett med privata pengar). Fick ringa igen för att fråga detta.

8. Från Skatteverket på telefon: "Oj jaha... men du frågan är om inte ALLA varianter du sagt nu är fel... jag tänker att man kanske inte ska bokföra det alls..eller? (Nej JAG vet inte, det är därför jag ringer). Så skulle det kunna vara. Faktiskt. Men du, det är nog bäst att vi inte pratar om detta mer, du och jag (!), för det handlar ju om bokföring. Jag är faktiskt inte så bra på det om jag ska vara ärlig (!!). Jag märker att jag mest svamlar nu (!!!)".

Det var en väldigt rar tant som sa det där sista, så jag är på intet sätt arg på henne, men svaret "Jag är inte så bra på bokföring, jag märker att jag mest svamlar nu" var inte det jag hade hoppats på. Så kan vi väl säga. Hon lovade iaf att kolla upp det och ringa mig idag.

Fortsättning följer alltså. Förstår att ni väntar med spänning och viftar med intresseflaggorna för fullt.

(Om någon av er sitter inne med ett bra svar på det här så GIVE ME för farao! Annars går det bra med lite medlidande också, för visst är det konstigt att ingen bara kan svara på hur man gör. Är väl inte rocket science liksom? De som ska granska ens bokföring borde ju efter fyra samtal kunna svara på hur man ska göra?)

OBS: Är ej så högröd-arg som mannen på bilden (but getting there...).

6 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Men herregud, ska det behöva vara SÅ många olika svar liksom?! Helt galet.

Jojjo sa...

Hej och hå, det där lät hur snurrigt som helst! Enligt min bokföringskollega så ska det finnas ett konto som heter Traktamente för utland (eller Sverige, 50-nånting... tydligen sker sånt automatiskt i vårt bokföringssystem men hon skulle kolla på det, återkommer om hon har något vettigt att komma med!

Lisa sa...

Men jeeeses vilket krångel. Är inte på något sätt avis på dig här faktiskt, jag blir trött bara av att läsa allt det här och har således noll koll.
Men alltså tanten verkar ju faktiskt rolig, i alla fall bakom min skärm när jag läser det utan att jag behöver bry mig om svaret, hihi.
Fast jag förstår verkligen din frustration, det gör jag. Väldigt märkligt att ingen kan hjälpa dig, skatteverket liksom? That's what they do, eller?

Carin sa...

Jag bor och jobbar ju i Spanien sen många år och tycker på nåt sätt att det är lite skönt att läsa det här. Ingen skadeglädje alls, tvärtom jag lider med dig! Men ibland lever man i villvarelsen att Sverige är lilla landet perfekt och att det minsann är ordning och reda på folk, som lyfter på luren, svarar på mailen och dessutom vet vad de talar om. Det hjälper ju inte precis att de är lika goa kålsupare allihop, men ändå... :)

Fifi sa...

Hm, jag tänker lite att du kanske lika gärna kan fråga random person på stan?

Johanna sa...

DT: Ja, man undrar ju.

Jojjo: Men tack, vad snällt av dig!

Lisa: Men JA, thats what they do, ju!

Carin: Haha nehej du, saker och ting funkar absolut inte alltid perfekt i Sverige heller.

Fifi: Mkt bra idé, säkert mer konstruktiv också.