söndag 21 augusti 2011

Västkustkräftis.

Vi åkte till Fjällbacka på kräftskiva i Martins sommarstuga. Den - visade det sig - bestod av två stugor plus friggebod, ihopbyggda av en enorm altan med utsikt över havet och ett helt eget berg. Man bara jaha här har vi varit kompisar i elva år och det här är första gången du tar med mig HIT, you crazy person. 

Hur som helst var det väldigt härligt! Jag njöt halvt ihjäl mig av att solen sken hela tiden och vi bara slappade hela dagen och dansade på terassen till klockan fyra. Jag dansade sporadiskt, de ihärdigaste dansarna gjorde det konstant - imponerande energi. Det var gott med kräftor också, även om våra röda kinesiska inte var i närheten av lyxigheten hos Thomas färska havsisar. (PS. Vi stannade på Ica Maxi i Torp på vägen dit och där kostade kräftor 350 kr per kilo. Vi frågade hur många kräftor ett kilo är, och snubben snarade "5, kanske 6". Man bara eh okej, inte aktuellt.).

I morse frullade vi i solen och på vägen hem tog jag och D en liten utflyktsvända vända längs kusten. Vi åkte till Fjällbacka men hittade tyvärr aldrig helvetesgapet (Ronja Rövardotter spelades ju tydligen in där! Jag blev lite starstruck av tanken att få se helvetesgapet), men i Hamburgsund hittade vi en go loppis. Jag köpte en fin plåtburk (väldigt ovanligt jag vet) och sen körde vi hemåt på småvägarna och gick på varenda gårdsloppis vi såg. 

Det blev fyndat en vinylskiva och David hittade en "teleguide" som han inte kunde låta bli att köpa. Vi vet inte riktigt vad det är för något, men det ser ut som en 80-talsdator med en telefonlur ovanpå.

Plåtburken blev fin i köket.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Snygg dator! Ser ut som nåt man MÅSTE ha på kontor!

Fifi sa...

Men vilken tur att din polare tog med dig dit till sist, för det låter ju som ett fantastiskt ställe! Just kräftor är jag inte så förtjust i, men jag gillar tillbehören desto mer. Och den där dansen lät kul!

Jag har varit vid Helvetesgapet en gång, men det var säkert 15 år sedan, minst.

Johanna sa...

@Johanna: Visst är den tjusig!?

@Fifi: Ja, det var tur! Lite var det mitt eget fel eftersom jag har varit tvungen att tacka nej de andra två åren som M hade kräfskiva i den där stugan, men ÄNDÅ ;) Det var himla skoj iaf.