fredag 19 augusti 2011

Sista dagen.

Har jobbat sista dagen på sommarviket, känns jättejättekonstigt och lite sorgligt. Blev dock lite rörd av en massa fina ord och av att en (medelålders manlig) kollega gav mig en supertjusig rosa blomma i kruka som han hade odlat fram själv. En blomsterlönn, tror jag att den hette. Så himla gulligt. Gillar den väldigt mycket och hoppas att den kommer att få nog med sol och vatten i mitt kök för att överleva länge länge.

En annan grej: visst är det lustigt att folk hejar på varann mer när det regnar? I vanliga fall passerar man bara folk på trottoarer och cykelbanor, men när det regnar tittar alla på varann och ler, som i en hemlig förståelse. "Oj, gud vad blött det är, vad tokigt" säger man till varann med det där lilla leendet. Trevligt, men lite konstigt.

4 kommentarer:

karin - trattoria sa...

oh vemodigt. Jag suger på de sista semesterdagarna, börjar jobbar på måndag...lite vemodigt det också fast åt andra hållet...Det tar en timme sen tycker man att det är hur kul som helst igen hehe :)

Duktiga Tjejen sa...

Oh! Vad ska du jobba med nu?

Har inte tänkt på det där med hälsande när det regnar men det stämmer säkert! Samma sak om det är förseningar i kollektivtrafiken, då är det liksom okej att prata hejvilt med okända... ;)

Johanna sa...

@Duktiga tjejen: Antingen blir det frilansande i höst, eller radio, eller eventuellt mer GP. Kan också bli DN och veckopendling till Sthlm. Något av det blir det, vi får se vad! Nu ska jag unna mig en vecka ledigt eller två först i alla fall.

Fifi sa...

Vilken göllig present du fick!

Ja, jag har också tänkt på det där med att folk blir mer sociala med främlingar när det regnar, man liksom ler mot varandra, kommenterar vädret och så. Det är likadant om det är storm.

Det är tur att det finns aktiviteter för små bäbisar också, jag tycker att det ska bli så skönt att ha ett par fasta tider varje vecka, plus att det ska bli kul att göra något tillsammans utanför hemmet.