onsdag 24 november 2010

Så gör de det igen..

Som jag skrivit tidigare är Schweiz största politiska parti, SVP, av den främlingsfientliga sorten. Det är ganska otäckt. Ju mer man ser av deras retorik desto mer äcklad blir man.

De använder alltid ett oerhört konkret bildspråk (ingen ska behöva läsa något för att ta till sig budskapet liksom) och affisher som pryder det här landet just nu är lika illa som dem jag skrev om sist. Jag blir bestört och illa berörd.

: en tecknad bild av en invandrare som liggandes i en hängmatta gjord av Schweiz flagga håvar in stora sedelbuntar som slängs till honom. Budskapet: invandrarna slösar på landets resurser och det borde bli ännu svårare för dem att få rätt till arbetslöshetsersättning. 
Och affisherna om förslaget till minaretförbud som röstades igenom förra året var inte direkt mindre tydliga. De föreställde minareter som såg ut som stridsspetsar. (Bild finns här). 

Som svensk är man ganska ovan att se en sån extrem budskapsmarknadsföring - jag kan inte föreställa mig att något liknande skulle få sitta uppe på svenska lyktstolpar, busshållplatser och reklampelare. 

Nu senast: Tre ulliga vita får sparkar ut ett svart får över gränsen. Detta är för övrigt en gammal favorit i repris, den har använts av SVP tidigare. Då fanns även ett interaktivt spel på deras hemsida där man kunde sparka ut de svarta fåren. (Den här gången är det en kampanj som handlar om att SVP vill öka möjligheterna att utvisa invandrare som begått brott. Jag är inte jätteinsatt i detaljerna).
Hur som helst talar ju bilderna sitt tydliga språk, tycker ni inte? Bilderna är inte så nyanserade. "De vita fåren ska vara innanför Schweiz-gränsen och de svarta utanför." Det är svårt att tolka det på något annat sätt.

På mitt jobb är vi flera invandrare, bland annat en man från Bosnien som bott i Schweiz i 20 år. Det enda han pratar med mig om är hur illa behandlad han känner sig, hur han nu känner det som att han inte tillhör något land alls. Inga papper säger efter dessa tjugo år i Schweiz att han hör hemma här.

Av sånt här märker vi svenskar i Schweiz förstås ingenting. Vi är ju från SVERIGE. Det ses som något fantastiskt bra här, "Sverige ÄR ju så vackert och lyckat och människorna så trevliga". Det är skillnad på invandrare och invandrare, uppenbarligen.

(Nedan: nyhetsreportaget jag skrev om SVP i GP för ett tag sedan, om någon är intresserad av att läsa mer).


Inga kommentarer: