söndag 3 oktober 2010

Sensommar i Luzern och en liten bilkrock.

Igår åkte jag och D till andra sidan Schweiz för att se på en innebandymatch. Alligator Malans mötte Grünenmatt på hemmaplan. Det kan tyckas sinnessjukt att åka så långt för en sådan sak, men som den seriöse tränare D är ville han reka inför nästa helg då Köniz möter Malans. Gäller ju att ha bästa strategin klar liksom.

Sagt och gjort, vi satte oss i en bil och drog iväg mot kantonen Graubünden, alldeles nära Lichtenstein, Österrike och Italien, på andra sidan landet.
Eftersom det blivit sommar igen i helgen passade vi på att stanna till och käka lunch i Luzern, en jättevacker liten stad öster om Bern där vi aldrig varit förut. Den var - liksom varenda stad här - sjukt vacker.
Jag höll dock på att förstöra stämningen alldeles när det visade sig att min bakficka kastat ut parkeringsbiljetten medan vi satt vid vattnet och stekte i sensommarsolen. Mycket oskönt. Det visade sig till slut vara gratis att få en ny, så vi slapp undan de 600 kronorna i böter som man hade fått i Bern. Vilken lättnad! Jag firade med att flashas av en kamera för fortkörning idag istället på väg till Köniz match, alltid är det något. Och som om det inte var nog med bilfadäser - när vi var nästan hemma sent i går kväll blev vi påkörda bakifrån vid ett rödljus, av ett utgångsklätt ungt par i en stor volvo. Bom! Det är rimligt att anta att killen som körde hade knäckt en Feldschlösschen eller två under kvällen... Lyckligtvis syns inte en skråma på bilen och vi fick ingen whiplash heller. Ska man väl krocka, så ska man krocka light!


Köniz vann förresten sin match mot Grünenmatt ikväll, ett av lagen vi såg igår, med 7-3 på bortaplan. I fredags spelade de mot Uster, ett lag från Zürich, och vann även den (6-2). En mycket go dubbelvinst att glädjas åt efter förra veckans snöpliga och frustrerande uddamålsförlust mot ligans överlägset bästa lag Wiler. De gjorde sitt vinnarmål 20 sekunder från slutsignalen och frustrationen var total. Men nu alltså: winning streak.

4 kommentarer:

Rebecca sa...

Hej gumman! Vilka fina bilder! (som vanligt ;-)
Vet du, jag har varit i Luzern :-))När vi bilade med familjen från italien, tror jag var runt 15 år då. Visst var det målningar i taket över bron? Kramar i massor //Rebecca ps kör försiktigt, verkar lurigt där ;-)

Therese sa...

Åh vad mysigt ni hade det då:O)
Måste dra med Henrik dit nån dag, kanske får bli när hans föräldrar kommer ner. Hoppas bara att det är fint väder då.
Har kollat igenom filmerna nu, eller en i alla fall. Little miss sunshine hade jag sett och 500 days of summer stängde jag av efter 10 min hahah.
kanske att jag kan få en liten lista på fler :O)
Jag vill även ha namnet på det där spa stället i bergen som vi pratade om.
Puss å kram

Anders sa...

Hej. Kan jag få bo i dina bilder?
David måste väl för övrigt ha tagit tagit smällen föredömligt då det inte är första gången han blir påkörd bakifrån vid ett rödljus. Förra gången har jag för mig att han hette Kenneth och höll på med akvarium.

Kram

Johanna sa...

Rebecca: Ah, vad skoj! Jajjamän, det är målningar i taket. Jättemysig stad! Hoppas allt är bra med er.

Therese: hahaha okejdå. Men de är ju så fina båda två ju! :) Har en lång filmlista, lovar att du ska få den. Spa-stället heter Leukerbad. Jag håller också tummarna för fint väder när vi får besök, och det finns massa fina städer som Luzern.. Thun tex är väldigt likt men mycket närmare Bern. Bara ett litet tips :)

Söder: haha, just det ja, ni har också krockat. En Kenneth minsann. Jadå, han tog det föredömligt. Och det kanske blir svårt att bo i bilderna, men om ni kommer och hälsar på lovar jag att ta er till alla dessa platser ;) Hälsa frugan. Kram!