lördag 18 september 2010

Mitt livs andra hockeymatch och första kaffekopp.

I går var vi på hockey. Berns lag SCB har det största publiksnittet i hela Europa för en inomhussport och Post Finance Arena som tar ca 16.500 personer var näsan fullsatt. Skoj!

Vi passade på att prova något väldigt schweiziskt: Schümlipflümli. Det är kaffe med sprit och grädde. Eftersom jag aldrig druckit en hel kaffekopp i mitt liv kändes det som en utmaning. Det började med att jag smakade lite på grädden, som hade fått svag kaffesmak, och tänkte: det här fixar jag! Sen tog jag en liten klunk, kände spritsmaken, och tänkte: tack gud, det smakar mer sprit än grädde (ja, så illa tycker jag faktiskt om kaffesmaken upptäckte jag, att sprit kändes tusen gånger bättre). Vid klunk fyra kom den. Rysningen i nackhåren. Spiken i kistan. Droppen i bägaren. 

Det gick inte mer. Jag insåg att jag riskerade att kaskadkräkas i en papperskorg nära dig. 

D räddade mig genom att byta mitt glas mot sitt, och sedan klunka i sig drycken fort som fasen när ingen såg. Jag andades ut. Resten av kvällen var kanon! Själva matchen gick inte Berns väg, de förlorade med 3-0 mot Kloten. Men det betyder att det är Klotens tur att förlora ikväll, när Floorball Köniz (Davids lag) möter samma klubb i innebandyns seriepremiär. Hopp Köniz!

2 kommentarer:

K sa...

Det var spriten Johanna, inte kaffet som framkallade spyan. Kanske i kombination med hockey=)

Johanna sa...

Haha, jag förstår din tanke där. Men nej. Fyra sippar av ett glas med kaffe och 2 cl sprit får nog inte någon att må illa. Hockey kan dock säkert ha den effekten ;)