onsdag 22 september 2010

Erich, warum bisch Du nid Ehrlich?

Har trots det fina vädret suttit och skrivit hela dagen, på ett reportage till GP om Schweiz  främlingsfientliga parti SVP (som också är landets största).

Häromkvällen intervjuade jag - roligt nog - mannen nedan, eller rättare sagt komikern som skapat karikatyrfiguren Müslüm. Han var väldigt trevlig och rätt olik sin påhittade karaktär... Låten har blivit en jättehit här och tänkt som en smäll i fejan på SVP i allmänhet och den lokale SVP-politikern Erich Hess i synnerhet. Jag vågade inte fråga för mycket om låten när jag senare pratade med Hess, misstänker att det kan vara en öm tå.

Hur som helst, i morse läste jag lite mer om Müslüm på 20 Minuten, en tidning i Bern, och såg att jag omnämns i artikeln då det står att "Semih Yavsaner samma kväll ska intervjuas av en svensk tidning angående fenomenet Müslüm". Min "debut" i schweizisk media..haha.

4 kommentarer:

Harald Jenk sa...

SVP kan knappast jämföras med Sverigedemokraterna, fast främlingsfientligheten har blivit ett viktigt tema för att mobilisera väljare. Med sitt nazistika bakgrund påminner med Sverigedemokraterna mera om PNOS och redan mindre om Schweizer Demokraten.

Johanna sa...

Tjena Harald!

Självklart är det lurigt att dra paralleller mellan partier i helt olika länder (tog bort formuleringen där jag kallade SVP för "Schweiz motsvarighet av SD"), men nog tycker jag att det finns likheter i de båda partiernas partiprogram och målsättningar vad gäller framför allt immigrationspolitiken. Håller du inte med om det?

Jag förstod inte exakt vad du menade i slutet av din kommentar. Att SD påminner mer om PNOS och mindre om Schweizer Demokraten? För dem har jag ju aldrig jämfört SD med..

Både SD och SVP har ju värvat väljare från (ännu) mer högerextrema partier och rörelser (i SVP:s fall exempelvis från Schweizer Demokraten).

/Johanna

(PS. Välkommen till min blogg :) Vem är du och hur har du hittat hit?)

Harald sa...

Hej
Ursäkta mitt sena svar på dina frågor. Jag var på semester som så många här i Bern.

Angående din först fråga: Jag har stavat fel (med istället för mej). Det jag vill säga är, att der är framförallt det lilla schweiziska partiet PNOS som liknar mest Sverigedemokraterna, eftersom båda partier har en nazistik bakgrund, vad som inte alls är fallet med SVP. Också när det gäller främlingsfientligheten finns det nog stora skillnader mellan SVP och SD.

Angående din andra fråga: Jag bor med min familj i Liebefeld. För snart 20 år sedan bodde jag som student i tre år i Göteborg. Tyvärr är det nu redan 7 år sen jag var där sista gången. Känner nästan en sorts "hemlängtan".

Johanna sa...

Hej igen. Ah, nu förstår jag!

Jag tycker ändå att det är slående hur rasistiska många av SVP:s budskap framstår, deras retorik liknar inte någon jag sett tidigare. Tänker på många av deras affischer exempelvis och på hur de fokuserar sin politik. De hymlar ju inte direkt med vilka de tycker "utnyttjar Schweiz". (På deras hemsida nyligen fanns en bild av en person med utländskt utseende som låg i en hängmatta av Schweiz flagga och tog emot sedelbuntar..)

SVP har ju rekryterat en hel del väljare från de (ännu) mer högerextrema partierna. Sverigedemokraterna tar också officiellt avstånd från rasism, även om vissa av deras medlemmar har en rasistisk/nazistisk bakgrund. Därav min liknelse mellan de två partierna.

Förresten, om du vill läsa artikeln jag skrev kan du göra det här:
http://www.johannalagerfors.se/wp-content/uploads/2010/10/GP-Utland-201009249.jpg

Ha det gott!
Johanna