torsdag 4 mars 2010

"Du ska dö" vs. "Här får du en regnbågsspya".


Nu när Linda är i Sverige den här veckan har D och D passat på att gibba väldigt mycket. Gibba är ett ord jag nyss lärde mig, som tydligen betyder "att döda folk, på nätet". Alltså att spela pangpang. Detta har de gjort de senaste två nätterna hemma hos Daniel och sen har David kommit hem och lagt sig lagom tills jag stigit upp på morgnarna och åkt till jobbet.

Men, till saken hör att också jag suttit hemma och varvat ett tv-spel! För första gången i mitt liv (jag brukar bara gilla Singstar, Buzz och sådana spel). Det här heter Critter Crunch, är lite som tetris och består av gulliga djur som äter upp varann och ombildas till fina ädelstenar. Givetvis är det i 2D. När man ätit många diamanter kan man mata en annan critter med poäng, genom att man kaskadkräks en fin regnbåge in i den andres mun. Det hela utspelar sig på en jättevacker ö där alla är lyckliga och glada hela tiden. 

Jag ser en rätt könstereotyp uppdelning här. Krig, vapen och adrenalin vs diamanter, äventyr och gulliga figurer. Nåväl.


1 kommentar:

Johanna sa...

Karin F: Jag har mottagit ditt önskemål om mindre innebandy på bloggen...haha. Gissar att du inte är överdrivet glad i tv-spelstema heller, men jag hör dig. Kommer något annat snart. Specially for you. ;)