söndag 21 februari 2010

Fasnacht - kvällen då jag blev en ko.


Igår var det match igen, kvartsfinal fyra. Tyvärr tyvärr tyvärr slutade den 6-7 åt fel håll efter en stark upphämtning från Köniz och den sjukaste utvisningen jag någonsin sett på en innebandyplan. Synd. Nu är det vinst resterande tre kvartsfinaler som gäller för att ta sig vidare till semi. 

Gårdagskvällen var också sista kvällen på högtiden Fasnacht, när ALLA bernare klär ut sig i syperseriösa utklädningskostymer och drar ner på stan. Det är som en sommar-karneval utomhus, fast i februari. När David åkte till Zürich efter matchen (för att hämta Johan och Jorun som är här på besök) åkte jag med Sofia och Andreas hem till deras/vår schweiziske vän Phillippe. Han visade sig ha så många kostymer på lager att det räckte till alla, och i hissen upp kungjorde Sofia att jag skulle få bli ko (och att hon skulle ha den coola piratdräkten). Ett fullt förståeligt val från hennes sida! Dock gillade jag verkligen kon. Den var grym. 


Väl inne i stan fick jag en chock. Hade aldrig väntat mig så sinnessjukt mycket folk överallt. Och ALLA var utklädda. Faktiskt sjukt roligt, och definitivt en sak man måste uppleva när man nu bor här. Mer än en kom fram och ville "känna på mitt ljuver", vilket kanske var lite suspekt dock :) Efter att vi tryckt oss fram i folkmassan en stund kom David, Johan och Jorun från flygplatsen och joinade. De var utklädda till helt normala människor. Funkar det med. :)


5 kommentarer:

Nic sa...

Hahaha vilken rolig grej!! Du må vara en kossam men en sjukt snygg kossa. ;) Fattar jag det rätt, att alla utklädningsdräkter tillhörde den här philippe?? Hur kan man ha så himla många? Galet. Och skojjigt.

Karin sa...

Haha, demonstrerar du din finaste ko-min på bilden i mitten eller?=) hahaha. klockren kostym!

Johanna sa...

Det var sjukt roligt faktiskt! Tack Nicole, "snygg" var verkligen vad jag kände mig ;)
Och ja, Philppe hade alla kostymer hemma! (minus läkarn och piloten, som kom till förfesten redan utklädda, men å andra sidan hade P några kostymer till som inte ens är med på bilderna.)
De gillar sitt Fastnacht, schweizarna.

Josefine sa...

Haha snygga bilder :) Fick höra av Sophia och Lena (som är lite experter på fastnacht)att det ensda man ska udvika att klä ut sig till om man vill bli uppraggad är ko och gris :P vet inte, fick du några ragg? :P Rolig historia du lämnat på min blogg förresten, om hur ni misslyckats med ert fotbollstittande :) Milano var grymt!
Håller tummarna för KÖNIZ till helgen! Vill inte att Wiler ska möta Tigers i semin.. Vi borde ses snart! KRAM!

Johanna sa...

Haha, nej, det ligger nog något i det! :). Fast jag fick sjukt många tummen upp, skratt, kommentarer om grym kostym och så var det som sagt många som ville ta på plastmagen. Så helt hopplös tror jag inte att dräkten är ;)

Tack för de hållna tummarna, hoppas verkligen det blir två segrar i helgen! Vore dock rätt nice att inte möta Wiler förrän i en ev final... Har inte koll på hur stor chansen för detta är. Nåväl. Vi hörs och ses, ha en go vecka! Tycker också vi ska ses snart!
kram Johanna