måndag 18 januari 2010

Hemtenta och Haiti.


Hela dagen idag har jag suttit och skrivit hemtenta. Från morgon till kväll. Den handlar bland annat om kärnvapen, klimathotet och om hur globaliseringen påverkar säkerhetspolitiken i världen. Jag skriver om hur viktigt det är att stater och organisationer samarbetar och definierar säkerhetshoten för att tillsammans kunna bekämpa dem.
För en stund sedan tog jag en paus och läste igenom de senaste nyheterna om jordbävningskatastrofen på Haiti. Det är så fruktansvärt hemskt, det går ju inte att föreställa sig ens. Jag minns så väl tsunamin, när vi såg på tv hur alla ställen vi besökt ett halvår tidigare bara sköjdes bort och jag minns hur groteskt allt kändes. Nu har det hänt igen och Haiti står inför många långa år av svårigheter så stora att det är svårt att greppa.

Linnéa Jonjons på DN har skrivit en väldigt bra artikel där hon sammanställer de sätt som finns att hjälpa människorna som drabbats. Läs gärna den!
Plötsligt kändes det som att de där orden jag just skrev - om att vi måste samarbeta - fick en väldigt konkret innebörd. 

(Bilderna har jag snott från DN:s bildspel från Haiti. Fotografera heter Logan Abassi, Peter Andrew Bosch och Ariana Cubillos. Alla fotar för AP.)

3 kommentarer:

Sophia sa...

Lycka till med tentan, inte avis på dig.. :) Hoppas du haft tid att komma ut i det underbara vädret som var idag. Blev en löptur i dag o repris i morgon om det är lika fint :) Vi får se till att styra upp något framöver. Kör hårt med tentan! Kram från Gerlafingen

Josefine sa...

Men eller hur! :S Känns sjukt att jag nästan "hejar" på Tigers nu i finalen, men känns som att WaSa är ett för tråkigt lag för att få vinna. Det var ju inte alls så här det skulle bli! :P

Vad duktig du är! Men vad fruktansvärt hemskt det är också med jordbävningskatastrofen på Haiti. Man känner sig rätt hjälplös!

Hur ser resten av veckan ut då? Extrajobbar du fortfarande på det där hotellet? :)

Johanna sa...

Hej på er, tack för lyckönskningar. Ikväll skickar jag äntligen in hemtentan, hurra!

Yes, jag jobbar fortfarande på hotellet, den här veckan och nästa jobbar jag tisdag-onsdag. Sen har jag ännu inte så många konkreta planer för veckan, känns gött. Ja vi får absolut styra upp något snart! Skidåkning förstås och kanske en filmkväll, eller en öl på stan?

Ha det bra så länge!
Kram J.