måndag 11 augusti 2008

Snipp snapp snut...

Jag får panik av bara tanken att försöka sammanfatta allt som hänt i sommar, och hur kul det har varit att jobba på radion, så jag slänger bara plikttroget in mitt sista inlägg från Morgonskiftets blogg på Sveriges Radio Jönköpings hemsida:

Morgonbloggen fredagen den 8 Augusti, Johanna

Sju veckor känns nästan som sju dagar. Åtminstone när man har roligt, och det har jag och David verkligen haft i Morgonskiftet i sommar! Plötsligt är det sista dagen för oss för den här sommaren, och därför hade vi ju ett sorts ”Best of Morgonskiftet sommaren 2008”-program idag.

Tänk att man kan trivas så bra på ett jobb att man är där 19,5 timme på en och samma dag. Helt frivilligt. Det var vi igår, när vi frossade i kommunkamper, odlingsrace, Jonas sågningar och utredningscentraler från de veckor som gått.

Gemensamt för alla höjdpunterna är att de inte hade varit någonting alls utan all rolig respons från er lyssnare. Tack för beröm, tack för att ni ringer in när vi har tävlingar, tack för att ni engagerar er så mycket i allt vi gör. Och tack för alla roliga förslag! Vi hade aldrig sprayat hårspray på gräslöken eller försökt dopa dillen med kaffe om inte ni kommit med förslagen!

Likadant är det med kommunkampen, som inte hade varit någonting utan alla engagerade och sköna människor som deltagit. Vi är verkligen imponerade över era genomtänkta bidrag och itne minst över alla åsikter som framförts på vår telefonsvarare av kommuninvånarnas Morgonskiftet-lyssnare. Det är ni som gör programmet roligt!

I Utredningscentralen har vi tagit reda på en väldans massa saker, framför allt sånt där som många går och klurar på men som man aldrig riktigt orkar gräva vidare i. Vi har fått veta varför mackorna alltid faller med smörsidan ner, hur de adliga i riddarhuset motiverar att kvinnor inte har någon rösträtt eller tillträde till direktionen, varför det finns en anledning att sätta bilnyckeln mot huvudet och vad som händer när en giraff ramlar. Det är oerhört svårt att gå genom livet utan kunskap som denna!

Jonas Lindahl har förgyllt våra fredagar genom att med glimten i ögat såga det mesta som vi andra diggar -semestrar, bröllop, vänskap och dopingregler. Och idag var han till och med på plats i vår studio. Vi hade inte velat lämna Morgonskiftet förrän vi fått träffa honom öga mot öga, och dagen till ära hade Jonas faktiskt förberett en hyllning istället för en sågning. En väldigt snygg sådan.

Det är med både lätt och tungt hjärta vi säger hejdå för den här gången. Hoppas vi hörs igen! Nu får någon annan kuta omkring här barfota i studion istället för mig...

Tills nästa gång,
Johanna Lagerfors


Om man vill lyssna på lite av det vi gjort i sommar finns de flesta Utredningscentralerna och en hel del annat smått och gott på "Posted Items" på min facebook. Det går såklart också att rota fram allt på sr.se/jonkoping.

2 kommentarer:

Anonym sa...

...och du med!

Jag började liksom sakna det. Alla elektroniska trådar vi kan knyta ihop oss två med, när du är i Stockholm, är BRA!

Johanna sa...

Precis så är det. Jag är också sugen på att göra om själva designen härvid. Hm, får se om jag orkar. Men blogga ofta, det ska jag! =) Och det ska du också.