tisdag 22 juli 2008

Varför jag inte bloggat så flitigt? Jo...

Mitt och Davids vardagsliv i sommar har sett ut ungefär såhär: En av oss kliver upp kvart över fyra, åker till radion och börjar sända vårt program klockan sex. Den andre, som fått sova ut och gotta sig (vi kör varannan dag), kliver in i studion vid åtta, och sen sänder vi till tio. Den som började sent är ibland med i nästa program också i två timmar, men vid lunchtid är vi så gott som alltid klara och kan lämna radiohuset för dagen. Då åker vi och käkar lunch på olika trevliga fik och restauranger i Jkpg. Vi varvar salladsbuffé med taccobuffé, pizza med kycklingbaguetter och thai med kinamat. Det är sweet.

Sen åker vi hem och slappar. Om det regnar är vi skitnöjda med det och ligger i soffan hela eftermiddagarna och kollar på skräp. Sen åker vi och köper godis och hyr film, alternativt åker och köper godis och tittar på fantastiska Planet Earth som jag fick av D på dvd i födelsedagspresent.
Om det är sol, lägger vi oss på Vätterstranden och halvsover i solen, badar, grillar på beachen och spelar poker med radiofolket eller Davids gamla vänner på en filt i solnedgången. Eller så spelar vi minigolf, eller fiskar i Risbrodammen.

Det är en ganska angenäm vardag, och den är anledningen till att jag inte suttit så mycket vid datorn härvid och skrivit roliga saker. För så säger man i Småland. Härvid och därvid. Här bortavid kan man också säga. Och så säger folket här A istället för O. Det är lite kul faktiskt. När vi sände en trailer i programmet där de pratar om friidrott, trodde jag att det var nåt fel eftersom de sa friidratt. Nu har jag dock vant mig. Det ord som vinner tävlingen över skönaste småländska uttrycket är ändå ÖVERSTYVT.
Det låter ungefär som "uuööövestööjjvt", och det säger folk på allvar om sådant som är bra. Jävligt briljant ord.

Nehepp, nu ska vi nog åka och hyra en film eller två. Och köpa lite godis.









Inga kommentarer: