lördag 24 maj 2008

Bevara sjasket!

Igår var jag och David på Andra Långgatan och drack lite öl med Digi och Chris, mitt i vimlet av hundratals andra som också ville delta i manifestationen "Bevara Andra Lång". Det var folk överallt, på gatan, på pubarna, i butikerna. Bongotrummor på gatan, folköl i hörnena och solsken långt in på kvällen. Det är klart man vill bevara andra lång! Inte för att porrbutikerna kanske känns så relevanta att ha kvar, men den sjaskiga stämningen och de sunkiga ölhaken är så sköna och nödvändiga som kontrast till Nivå och Park Lane och andra slemmiga ställen på Avenyyn.

Vi avslutade kvällen med att hänga hos Jidhe och Jorun där vi åt lite chilisnacks och hade väldigt trevligt. Bland annat snackades det om ett matematiskt problem, som jag och David diskuterat efter att vi såg filmen "21" på bio kvällen innan. (Där David för övrigt somnade ett par minuter och började snarka, på bion, vilket var ganska underhållande). Nu ska jag testa den på er:

Du är med i ett lekprogram i TV, och ska välja mellan tre dörrar, varav en gömmer en bil. Bakom de andra dörrarna finns ingenting. Du väljer A. Programledaren säger nu "jag ska vara lite schysst och plocka bort en av de felaktiga dörrarna", och B öppnas. Den är tom. Du vet nu att bilen antingen ligger bakom A, som var ditt första val, eller bakom C, eftersom B är borta. Du får chansen att byta dörr om du vill.
Frågan är: spelar det någon roll om du byter eller inte? Ska du i så fall göra det, eller ska du inte göra det?

4 kommentarer:

Anonym sa...

http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

P.S Jag hamnade här efter att ha varit lite nyfiken på klubbhusets blogg.

David Jansson sa...

Det är en väldigt logisk väg att gå, jag håller med. :)

Anonym sa...

För att kort sammanfatta problemet: du skall alltid byta dörr om du får chansen! Sannolikheten blir då 2/3 istället för 1/3. Enda gången du missar är om du valt rätt dörr från början, alltså 1/3!

P.S Jag tog vägen om klubbhuset igen!

Johanna sa...

Helt rätt! :) Bingo. Om jag hade ägt en brödrost hade du vunnit den.