tisdag 29 april 2008

Jag älskar nätter som inte är som nätter och göteborgska valborgsmässoaftnar

Deadline för Obliq-dokumentären vi gjort var i morse så inatt satt jag i redigeringsholken i skolan och pillade med detaljerna. Det var mest trevligt, jag hade godis och läsk och sällskap från trötta men trevliga klasskompisar. Klockan tre kom David och hämtade mig och sedan åt vi crépes i hans kök och glömde litegrann bort att det var natt. Jag somnade när det var morgon och sexans spårvagn klirrade till när den åkte förbi världskulturmuséet och sedan in i tunneln upp till Chalmers.

I morgon är det Valborgsmässoafton. Jag hoppas på sol och lika tryckande värme som idag och igår (23 grader, TJUGOTRE grader!), och planerar att lyssna på 'Pollenchock och stjärnfall' och dricka öl på en filt i slottskogen tillsammans med övriga 94 % av den göteborgska befolkningen. För att spä på den göteborgska stämningen såg jag Håkan Hellström idag på Vasagatan. Så nu jävlar är jag redo för försommar och slottskog och öl och kubb och uteserveringar och havaianas och rutiga filtar och pilotbrillor och allt annat som hör nästan-sommaren till.

Dagens fråga: Varför firar vi valborg? Jag har ingen aning. Jag vet, man kan googla om man undrar, men nu frågar jag er. Vet ni?



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag funderade faktiskt på precis detsamma igår... kom fram till att i mina hemtrakter tänder man majbrasa och så står det en kör och sjunger in våren, därav antagandet att man firar vårens ankomst? Men det är ju absolut något som bör att utredas...

Johanna sa...

Ja, men så är det nog. På valborgsmässoafton var jag och lyssnade på när mammas kör sjöng in våren vid näckrosdammen, så det stämmer nog :) Man bränner väl det som hör vintern till och välkomnar våren, helt enkelt.