torsdag 24 januari 2008

Om 11 dagar...

...flyttar jag. Ljuvligt. Jag tänker konstant på var jag ska ha vilka möbler, hur många gröna växter jag ska köpa, hur jag ska ligga på tvären utspridd i min 140-säng och vilka färger jag ska ha på de tusentals blockljusen som ska matcha de minst 100 kuddarna i sängen. Jag tänker också lite (läs: oavbrutet) på var jag ska sätta upp hyllor och vilka foton och bilder jag ska ha på väggen.

Åh, härliga härliga tankar.

Jag hade dock en viss ångest igår när jag slutgiltigt skulle välja mellan två olika lägenheter. Det är såklart ett lyxproblem att behöva välja mellan två bra lägenheter. Men ändå. Jag tänker oja mig lite trots att det finns människor som inte har någon bostad och yada yada. Det får man.
(De ligger i samma stadsdel, nära Redbergsplatsen men åt olika håll.
Båda kostar 4500/månad.)

Lgh 1: Mysiga landshövdingehus, väldigt fin innergård och omgivning, 45 kvm, charmig med trägolv och "gamla dörrar", jättenära spårvagnarna. Större badrum än lgh 2, men med lagom kul våttapet. Rolig planlösning, med ett "hål" i väggen mellan kök och vardagsrum.
Lgh 2: Högst uppe på berget = fin utsikt över hela stan (dock inte från lägenheten, men direkt utanför porten), 38 kvm, helt nyrenoverad och fräsch (men ett nytt men opersonligt kök). Yttepyttelitet men väldigt fint badrum med badkar.

Valet gäller alltså ungefär följande:
Charmigt vs Nyrenoverat,
Stort vs Fräscht,
Nära vagnen (slippa uppförsbacken)
vs Utsikt
Hyra bostadsrätt vitt men inte helt säkert hur länge (dock minst
ett år) vs Hyra hyresrätt svart men med större chans att hyra längre.

Valet kommer med allra, allra största sannolikhet att bli... Gissa/Tyck till! (Och säger ni fel lägenhet nu blir jag riktigt sur.)


11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gissar på "Nära vagnen"-lägenheten. Hoppas på en fräsch inflyttningsfest.

Ann sa...

Jag gissar på den charmiga med gamla dörrar. Den skulle jag ha tagit. Lätt.

Anonym sa...

jag gissar också på lägenheten nära vagnen! charmigt före nyrenoverat! (om inte termen "charmigt" innefattar "äckligt" och "skabbigt".. hähä

Anonym sa...

oj det var jag som sa det där innan... jag råkade trycka anonym. =)

Anonym sa...

Men å vad svårt, jag hade ju hoppats på att du skulle skriva vilken det blev i slutet. Jag går mot strömmen och säger att det blev den på berget. Men mest för att vara tvärtemot. Något säger mig att den gissningen är fel.

Johanna sa...

haha vad roliga ni är som tycker till.

Det blev den charmiga, fina med gamla dörrar och nära vagnen. Det känns verkligen rätt. Och Nicole, jag tänkte att det nog kunde låta så, men charmigt betyder i det här fallet absolut inte skabbigt. Utan bara roligare planlösning, ett gammalt träskafferi och sånt där fint.

Klart det blir inflyttningsfest! I´ll let you know.

Anonym sa...

jag tänkte också ge mej på en gissning, men nu sitter jag ju här med facit i hand ... helt rätt val tycker jag i alla fall! träskafferi låter helt underbart, och bara tanken på en lång uppförsbacke när man står där med en tung ica-kasse i var hand efter en lång dag i skolan räcker för att avskräcka mej, haha! jag håller tummarna riktigt hårt för att det blir bra i din nya lägenhet, även fast jag egentligen inte tror att det behövs ;) jag hade kunnat döda för en lägenhet i bagaregården eller områdena däromkring (vem jag ska döda vet jag dock inte ...)! ta hand om dej och lycka till med flytten! kram anna.

Johanna sa...

Hej anna. Tack för din rara kommentar! Mitt problem just nu är att jag är lite osäker på vilken anna du är (jag känner nog 3 stycken som det skulle kunna vara).

Nåja, tack ändå och ha en go dag!

Anonym sa...

vad konstigt! jag som så noggrannt fyllde i min bloggadress och allt! johannas anna är jag i alla fall, det vill säja prosodi.blogg.se-anna :)

Anonym sa...

när är inflyttningsfesten?;)

Johanna sa...

åh vi får se.. snart hoppas jag! :)