torsdag 8 november 2007

Idag stör jag mig offantligt mycket på:

1. Människor som säger "interjuv" och "interjuva". Gode gud människa, det heter interVJU/interVJUa. Det är nästan lika hemskt som när vuxna människor säger ressigör istället för regissör.

2. Folk som inte kan skilja mellan procent och procentenheter. Värst är det när någon som håller på med statistik i sitt yrke står och föreläser på sitt statistiska material, och ändå säger "här ser vi att xxx ökat med 12 procent på fem år", när något ökat från 15 till 27 procentenheter. Den är en JÄVLA SKILLNAD!

3. Regn. Åtminstone såna dagar då regn inte ens är mysigt, utan bara drygt och tråkigt.

Små irritationsmoment till trots, dagen ser ut att kunna arta sig väl då jag ska hem till världens bästa Johanna och dricka vin och spela TP med vänner, och sedan gå till Jazzhuset och lyssna på Samtidigt som.

6 kommentarer:

Björn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Björn sa...

Okej, noted. Ha en bra kväll

smul sa...

kan hålla med om att jag vissa dagar stör mig på sådant som du nämner men jag tycker att det är lite värre med folk som inte kan hålla ordning på när man ska säga risk eller chans.

"Chansen att man ska få clamydia när man har oskyddat sex är ganska stor" jag menar borde det inte vara risken?

och vad är det för skillnad på procent och procentenheter?

Johanna sa...

björn: va? är det du som tagit bort kommentaren ovan?

smul: haha, jag vet! risk/chans är fruktansvärt störande när folk säger fel på. liksom en rad andra språkfel. ska man lista dem får man verkligen hålla på hur länge som helst. själv säger jag såklart ALDRIG fel ;) (öh jo. häromdan trodde jag att skohorn stavas skohon. haha)

Jo. Procentenheter och procent är inte samma sak alls. Nu ska jag försöka vara pedagogisk. Det kan nog gå hur som helst. Men: Tänk att det på en gata finns 100 hus. År 2000 är 10 av dem röda. År 2005 är 20 av dem röda. Andelen röda hus har då ökat med tio procentENHETER på fem år. Inte med tio procent. Hade antalet röda hus ökat med tio procent hade det varit 11 röda hus år 2005. Är du med mig?

Le Tokbiff Total sa...

Jag stör mig på när folk pratar om "lukter". Borde det inte vara dofter? "En lukt av té"? doft? doft!

jag hatar även när sportkommentatorer säger pass istället för passning.

Vi ska inte ens tala om bamba och enna..

Johanna sa...

haha... bamba är ju ett självklart ord. men i övrigt är jag helt med dig ;)