fredag 9 november 2007

En liten berättelse om några journaliststudenters fabulösa torsdagskväll

Gårdagens kväll på jazzhuset bjöd på så många roliga inslag att jag är alldeles för ivrig inför skrivandet av detta inlägg. Jag vill berätta om ALLT. På en gång. När verkligheten bjuder på så roliga saker är det svårt att återge det på samma sätt och man får bara prestationsångest. Det är ju mycket lättare att få tråkiga saker att låta skojiga. Nåväl. Slutfilosoferat! Nu till kvällen:

Den inleddes med TP och alkohol hemma hos Johanna. Jättetrevligt. Mest imponerade var när Björn och Martin svarade rätt på frågan "Hur många väpnade konflikter fanns det i världen år 2003?". Svaret var nitton. Roligast var när Emma och Johanna fick frågan "Vilken konstnär fyllde 150 år år xxxx, och fick pryda de svenska julfrimärkena det året?". På det kan man naturligtvis inte gissa nåt annat än Carl Larsson. Johanna sa "Tror du att det kan vara Carl Larsson?". Emma sa "Nej det tror jag verkligen inte". Sedan mumlade hon något om att hon läst konsthistoria, rabblade lite olika epoker och begrepp och gnuggade sina tinnigar. På riktigt. Sedan sa hon "Vi säger Monét". Rätt svar var förstås Carl Larsson. Väldigt lustigt.
Vår vän David gjorde live-TV samtidigt och sällskapade genom att synas i en TV som vi ställt på en egen stol runt soffbordet. Varje gång han var med kom förtjusta tillrop från TP-gänget och dessa tillrop eskalerade när David sa roliga ord som "Fjäll" och "häst", på beställning, i direktsänd SVT-hockey. Way to go.
En sak gjorde mig dock mäkta besviken. Vi fick inte se Johannas "dålig förlorare"-tendenser. Hon har berättat hur hon brukar ropa könsord och kasta kortleken på Erik när hon förlorar i skitgubbe, och jag hade så oerhört gärna velat uppleva lite av den här väldigt briljanta egenskapen. Men hon höll sig lugn och fin. Tyvärr.

På jazzhuset hände sedan flera väldigt roliga saker. Sådana som är ännu roligare att prata om i efterhand. Jag har gjort en topp tre, och börjar med tredjeplatsen:

3. När Erik och Samtidigt som spelade på scen stod vi alla och lyssnade och diggade och hoppade runt lite sådär tufft. Men två brudar drog verkligen det hela till sin spets. Lollo och Ann stod längst fram, hoppade och skrek "Erik är snyggast! Erik är snyggast!" heela spelningen. Sedan frågade Ann Johanna hur det känns att "vara ihop med killen som alla tjejer på stället vill ligga med". Haha. Louise var något generad idag i skolan och mumlade saker som "Jag kommer ALDRIG att titta Erik i ögonen igen, någonsin".


2. Som stark tvåa och konkurrent till vinnaren är Emmas reaktioner då hon ofrivilligt raggat upp en snubbe i baren. Jag och Per såg allt. Emma skulle beställa öl, och en relativt oskön man började prata med henne. Hon stod kvar. Och pratade. Han bjöd på sprit. En stund senare gick mannen omkring och frågade alla efter en penna. "Ni är väl journalister!" sa han till mig och Per, och förklarade att han skulle skriva ett meddelande till Emma. Vi log stort. Emma gömde sig bakom en stol, vilket lyckades sådär. Mannen böjde sig ner och "hittade" henne. Hela incidenten avslutades väldigt sent på kvällen av att Emma kramade min arm, knep ihop ögonen och lutade pannan mot min axel, samtidigt som mannen försökte prata med henne. När jag sa "men Emma" hoppade hon över till Pers axel och vägrade släppa. Slutligen sa mannen "Okejdå, men ha en trevlig kväll". Och gick.


1. Vinnare av kvällens "rolighets-topp-3" är JOHANNA. När hon såg några killar härifrån JMG, stövlade hon genom hela dansgolvet, tog en av dem hårt i armen (han går termin tre, och känner absolut inte Johanna) drog med honom tillbaka och ställde upp honom framför Anns kamera, där hon själv poserade bredvid honom med en ful grimas och V-tecknet. Sedan lämnade hon honom, helt utan någon förklaring. En stund senare fick hon syn på en till kille från trean, en som vi kallar för "håret" (det är orange och jättestort och fluffigt och lite märkligt). Då gjorde hon samma sak med honom. Tvångsposade och attackfotade. Johannas egen kommentar i morse var "Han med håret såg faktiskt helt vettskrämd ut när jag attackerade honom. Usch, så jag skäms".

_______________________________________________________________________________
(Jag gör en linje här för att lura era ögon att tro att texten inte är sådär outhärdligt lång som den är)

I morse vaknade jag halv nio av att Johanna ringde. Björn hade väckt henne med sju sms, och Johanna berättade att hon låg i sängen, med kläderna på, ovanpå sin kamera. Vi insåg att vi var tvungna att ta oss till skolan för helklasspresentationen av B-uppsatsuppslagen, och det var extra viktigt eftersom vi gett gruppmedlemmen Per ledigt idag, i utbyte mot att han hängde med ut igår. Jag kom till skolan något trött, och där satt Johanna, i gårdagens kläder, med ett bakfullt men beslutsamt ansiktsuttryck. Någonstans mitt i allt blev det här -trots huvudvärken- veckans roligaste skoldag. Alla var där, utom Martin. Emma såg inte ut att må sådär jättebra, och hon irrade omkring på rasten och letade efter ett "vilrum". Vi skrattade lite, men förstod snabbt att hon var dödligt allvarlig. "Jag svimmar nästan", sa hon innan hon lade sig ner på en soffa utanför cafét. Efter det har hon inte setts till mer.
När genomgången var över gick vi i en klunga och pratade om huruvida det är okej att skriva om Håret på bloggen. Kan det uppfattas som elakt på nåt sätt? undrade vi. Just då kom han såklart gående, och Johanna skrek "Där är han!" lite, lite för högt. Sen gömde hon sig bakom sina vantar. Jag är lite osäker på hur väl hon lyckades.

Till folk jag känner: Jag röstar för att vi ska göra "Jazzhuset på torsdagar" till en tradition, så att vi får uppleva den här fredagsdekadensen lite oftare. Är ni med mig?

8 kommentarer:

Le Tokbiff Total sa...

Jag �r p� Utm�rkt f�rslag Johanna, ekonomiskt kan det bli lite sv�rt att genomf�ra, men vi kanske kan f� rabatt.

Ett av mina favorit�gonblick fr�n kv�llen var n�r jag i det absoluta slutet stod o viftade med en hundralapp i baren f�r att f� en �l. Tjejen kommer �ver till mig fr�n andra sidan baren bara f�r att v�sa "Det �r inte din tur" �t mig och sedan g� tillbaka....lite s�d�r timewasting tyckte jag.

Tack f�r ig�r.

Ann sa...

HAHA! Jag visste inte att jag frågade Johanna om Erik! Hade jag helt glömt bort. Tur att man glömmer bort pinsamma saker. Två saker som var väldigt roliga och förtjänar en plats på listan är dels att Emmas lågsatadiepolare inte fick prata och dansa med oss, dels att han hade sjömanskostym. Sedan var Lollos ragg roligt också när jag tvingade Martin att "markera sitt revir". Och när Martin frågade Johanna om lite kuttrasju i sänghalmen!

Johanna sa...

haha, ja gud, jag glömde sjömanskostymen. =) Det var också roligt!

Anonym sa...

det där låter som en sjuhelsikes fantastisk kväll! hihi det är inte alltid det blir såå lyckat =)

Anonym sa...

Alltså, shit, nu dör jag av skratt istället. Jag har inget som helst minne av hela den där meddelandeskrivandegrejen. Inte ett smack. Vad skkulle han skriva? Varför skulle han skriva det? Var han kanske sämst i världen på att fatta vinkar? Och så är det förskräckligt kul att du omnämner mig som "han" i samband med vilrumssökandet... jag måste sett schleten ut.

Johanna sa...

haha gör jag? gud ska GENAST ändra. nog för att du var full och go, men vacker och kvinnlig som få! ;)

Johanna sa...

i samband med vilrummsökandet var det ja. då var du ju inte full. bara bakfull. och kanske lite full. men vacker ändå!

nu är det iaf ändrat... :)

Anonym sa...

Jag kände mig oerhört illa berörd, förödmjukad, misslynt och nedstämd efter det inträffade. En ursäkt är på sin plats, om du kan uppbringa någon som helst hövlighet. Gärna skriftlig på en anslagstavlorna i skolan, å det snaraste.

Om denne gest av välvilja och ångerfullhet inte finns för allmän beskådan på måndag morgon kommer jag att vidta juridiska åtgärder.

- En av killarna i trean som ni skändade på Jazzhuset.