fredag 21 september 2007

"Das ist mein clownpartner Åke, nur plastic"

Wuhu! Då var personresearchen inlämnad! Jag sitter invirad i ett tjockt duntäcke i min fåtölj i köket, med dator och telefon i knät, och känner mig mycket nöjd. Tidigare lovade jag ju efter önskemål att redovisa lite av det jag fått fram om Ika Nord, och eftersom jag är en kvinna av mitt ord kommer här en lista. Bland de intressantare uppgifterna återfinns, utan inbördes ordning, att:

  • Ika varit ihop med Lars Demian, trubaduren med hits som "Man borde vara bög" och "Fyllot och miss world" (dock var hon aldrig gift med honom, som ryktet säger).
  • Hon blev en gång blev gripen av femton barska gränspoliser på flygplatsen i Hannover, för att hon hade ett skelett i väskan. Det var skelettet Åke. Det som gör historien riktigt rolig är att detta skedde år 2000, inte mindre än 12 år efter att Ika i Rutan hade premiär i SVT. Ika sa då "Das ist mein clownpartner Åke, nur plastic".
  • Hon har gjort rösten till Dax i den franska TV-spelsversionen av Star Trek.
  • Ika gifte sig som 20-åring med en man som heter Paul Fried, och skilde sig fem år senare.
  • Hon var folkbokförd i sitt föräldrahem på Bergsstigen i Halmstad ända till 1994, då hon var 34 år gammal. (innan dess hade hon varit gift i fem år, varit tillsammans med Lars Demian och gjort flera TV-produktioner)
  • Hon har två söner, Nemo (1994) och Benjamin (1996). Nemo har Downs syndrom.
  • Ika har varit medlen i Stockholms Bulgariska Damkör, som "arbetar aktivt med att hitta den säregna bulgariska klangen".
  • Hon har dansat balett i Halmstad från det att hon var sex år tills hon sjutton. Hennes danslärarinna Margot Remdhas minns att hon var glad och att hon senare i livet skickade ett brev där hon skrev att hon "fått många fina vänner genom baletten".
  • Hon har inga högskolepoäng alls i Sverige, men har studerat mimteater och dans vid en mängd flashiga skolor utomlands, framför allt i Paris. (Bland annat för den kända mimartisten Étienne Decroux.)
  • Ika i Rutan som barnprogram är omdebatterat än idag. Hon och programmet beskrivs såhär på Internet (i en ganska färsk nätdiskussion) "Ika i Rutan var en hysterisk, knäpp och obehaglig orgie i skräck", "Jag hatade henne över allt annat på jorden" och "Ika och Åke var min barndoms allra största hjältar!" Blandade åsikter, indeed.
  • 1993 gjorde Ika rollen som Katten Findus i SVTs Julkalender "Tomtemaskinen"; en roll hon belönats med svenska teaterkritikers pris för.
  • Efter all research måste jag nog dra slutsatsen att Ulrika ”Ika” Nord är mer vanlig än excentrisk. Hon bor med sina två barn och sin sambo David i Vasastan i Stockholm, på Hälsingegatan 18. Hon kör en Mitsubishi från -94, har en katt som heter Elsa, betalar sin TV-licens, sjunger i kör, är skuldfri och jobbar otroligt mycket men tjänar sjukt lite. Det känns rimligt att dra slutsatsen att den konstiga och galna kvinnan från Ika i Rutan helt enkelt är en helt vanlig Svensson. En helt vanlig Nord.
  • För att säga emot föregående punkt en smula kan jag berätta att hon just nu regisserar "Vem kan trösta knyttet" i Norrköping, samt spelar in en vampyrfilm. Så ett helt vanligt liv har hon ju inte.
Jag kan heller inte låta bli att länka till Skelettdansen och klippet som förmodligen ett av de allra allra roligaste. Jag vill tvinga er att titta på dem.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Den som är intresserad av all information jag fått fram om Ika Nord kan maila mig på lagerfors@gmail.com, så skickar jag dokumentet med de fyra A4-sidorna ;)

Anonym sa...

Inte ens för den mest excentriska mimaren finns det hopp om att inte fastna i Svensson-träsket alltså..

Johanna sa...

haha nope.

Björn sa...

Om detta endast är ett utdrag ur din research så måste det ju vara grymt! Jättegrattis, Johanna!