tisdag 14 augusti 2007

Smålandsturist för en dag

Förra veckan var jag ledig ett par dagar mellan nattskiften, och då passade jag på att åka till Jönköping för att vara pris i "Kommunkampen" i radio. En tävling som min programledarkompis David hittat på och genomfört i p4:s Morgonskiftet i sommar. Turistbyråerna i samtliga kommuner i Jönköpings län tävlade mot varann i diverse radio-battles under hela sommaren. Den vinnande kommunen fick möjlighet att guida runt en turist i kommunen under en eftermiddag, vilket sedan sändes i radio. Den turisten blev jag, efter att jag skrattande svarat "okej", på frågan "Johanna, kan inte du komma till Jönköping och agera Smålandsturist för en dag?!"
Efter en rafflande direktsänd final, då vi stod i studion, åkte vi till Gnosjö som blev den vinnande kommunen i Jönköpings län. Allting kan, på egen risk, belyssnas på följade länkar:

(Varning: efter båtturen på Marieholmskanalen låter jag mer än lovligt gladkäck. Den värsta egenskap man kan ha, nästan. Men jag skyller på att uppdraget förde mig mot de gladkäcka kommentarernas träsk.)

Kommunkampsfinalen

"Turistandet i Gnosjö"


Det blev en surrealistisk med spännande dag som bland annat innefattade följande höjdpunkter:

  • Jag fick vara med i radiostudion hela mogonen med D och M och se hur det funkar. Fantastiskt trevligt. Radio är grymt. Radio är som text, fast i tal. Grymmare än TV och på många sätt roligare än text som medie.
  • Strålande sol. Från blå himmel. I Sverige, sommaren 2007, är detta värt att notera.
  • Själva guidningen innehöll båttur på Marieholmskanalen, flera industrimuséer och ett av sveriges största second hand-varuhus. Not bad, for a little håla.
  • Gnosjö har en pizzeria som heter Macedonken. Det tyckte jag var jätteroligt. Får man pizza eller hamburgare där, månntro? Gnosjöborna förstod inte varför jag tyckte att det var roligt. Säg att ni fattar, snälla?!
  • Efter radio-äventyret fick jag även äran att se lite av Jönköping, äta chokladmuffins, bada i Axamosjön sent på kvällen, få storstryk i 4 i rad, bli uppäten av små ettriga mygg samt övernatta på Sveriges Radio Jkpg. Ett flott och knasigt avslut på en flott och knasig dag.

5 kommentarer:

Björn sa...

haha, "turistJohanna!" Helt underbart!!

Anonym sa...

Jag måste ju vara totalt dum i huvudet, men jag lyckas inte lyssna på programmet.. hjälp!

Johanna sa...

du är inte dum i huvudet babe. I know that for a fact! men du har kanske inte real player installerat?

Anonym sa...

hehe kanske men det stod faktiskt att jag hade det men sen hittade jag liksom bara inte.. typ play.. haha. well well I'll figure it out! puss

Johanna sa...

gör så. du kommer skratta. av många olika anledningar. annars får du lyssna här ;)

puss