lördag 23 juni 2007

Kissing bugs, goodbye Si och filipino-flaskpost

Inlagget nedan finns -med bilder- att lasa HAR.

Hej igen!

Nu ar vi pa Malapascua, en filippinsk o som verkligen definierar ordet paradis. Vi dyker, ligger i hangmattan, ater god mat, hanger med localsen och tar det otroooligt lugnt.. jatteskont!

Ok, kronologi coming up..! Maste beratta om sista dagarna i Hongkong forst. I mandags lunchade vi i TST med Martina (min barndomsvan fran bastad) och hennes kompis Elin. Mycket trevligt att rakas sahar pa andra sidan jorden! Efter lunchen drog de vidare mot Shanghai och nar Si gick pa en jobbintervju shoppade Johan och jag i Kowloon och Tsim Sha Tsui, Ladies market. Johanna tyckte "aaah, vad skoj!". Johan tyckte "ah, vad kul att johanna har skoj". =) Alla glada, med andra ord! ;)

Framat kvallen akte vi over till Central pa HK island (skylinen ni kanner igen fran bilder) dar vi motte upp med Si, Judith and Philip (foraldrarna).. och blev bjudna pa fantastisk middag med bland annat Peking Duck, det godaste jag vet. Lovely.
Efter middagen akte vi det lilla taget upp till Victoria Peak for att se utsikten over havet av skyskrapor. Si hade inte varit dar pa over 15 ar.. konstigt hur hemmablind man blir. Tyvarr var det lite dimmigt sa vi sag inte sa langt som man kan gora, men roligt anda.

I tisdags fm var Simon pa intervju igen (han blev erbjuden ett grymt valbetalt jobb pa ett recruitment company called ambition..way to go!) och Johan o jag akte till Tai Po Market. Det ar en ett omrade med massa sma butiker, valdigt mycket Kina och inga turister alls. Judith skrattade at mig nar jag kom tillbaka och hade hittat massor av fina klader. "HOW did you do that dear?". Det handlar om teknik, det dar.
Eftermiddagen tillbringade vi pa the countryside, Si korde bilen och tog oss med till nord-ostra delen av Hongkong. Det ar otroligt vackert och vi korde genom ett naturreservat och at fantastisk Thaimat pa Simons favoritrestaurang. Vi stannade har och dar och sag over vattnet till Kina och jag fotade skalbaggar som pussades.
The last supper blev "Hot Pot", med Si och Luke. Man sitter runt ett runt bord med en gryta med kokande sas i mitten. Sen far man all mat som man bestallt ra, och sa ploppar man sjalv ner den i grytan och plockar upp bitarna med pinnar. Supergott. Lagom svart att plocka upp glassnoodles med chopsticks vill jag lova. Rakorna levde fortfarande nar de spetsats pa pinnarna och vi tyckte alla lite synd om den och tittade bort nar de dodsryckte da vi lade ner dem i kokande vatska. Sen at vi dem och njot. Manniskan ar elak. Rakan ar tasty.
Efter att jag kutat ner och fotat Skylinen lite korde Si oss till flygplatsen, och inte forran han lamnat oss vid gaten kom nagra tarar. (Karin, jag vet att du forstar mig ;)). Hongkong har varit grymt. Thank you thank you thank you Simon!

Vi landade pa Cebu, Filippinerna, 03.15 pa natten, och tog en taxi till norra busstationen, dar det redan runt 5 gick en buss mot norra anden av on. Vi insag nar vi vantade att vi inte vet nanting om Filippinerna. Spannande. Framat 9tiden, efter en vansinnigt skumpig resa genom den filippinska landsbygden nadde vi den norra tippen, och darifran tog en liten fiskebat oss ut till Malapascua, en liten o dar vi alltsa befinner oss nu. Redan vid halv 10 igar lag vi och plaskade i det turkosa vattnet och sag kokospalmerna vaja ovanfor oss. Effective travelling!

Nu orkar ni inte lasa mer sa jag ska beratta allt om den har on i nasta inlagg. Men ungefar sahar: det ar nastan inga turister, bara vi och nagra stycken till pa hela on. Localsen ar hur skona som helst, verkligen underbara manniskor, och det kanns som att man landat rakt in i deras vardagsliv. Harpunfiskare simmar omkring en bit ut och fangar fisken vi ater pa kvallen. Det ar varmt och makalost vackert. Vykortsvackert.
Vi har dykt tre dyk idag och ska dyka totalt sex till de kommande tva dagarna. I dag har vi sett flera stora hajar (weeiii!), cuttlefish, nudie branches och massa annat coolt, samt dykt i grottor. Grymt som fan. Berattar mer pa sondag eller nat nar vi aker harifran for att ta oss vidare. Nu ska jag ga ner till stranden och dricka en ol i solnedgangen, och fa massage en timme for 40 spann.

Puss sa lange!

J

Inga kommentarer: