tisdag 15 maj 2007

"Vi 'nästan krockade' enbart en (1) gång"

Igår var det måndag vilket nu för tiden innebär Adaktusson-match på Ånäs följt av måndagspoker. Så även igår. Adakutssönerna vann med 8-1, Spionen var till och med där och skrev om laget, och pokern senare på kvällen var spännande och hemskt trevlig. Mycket tack vare Davids eminenta tema; baktema! Lyckligtvis hade alla bakat så det fanns gränslösa mängder muffins, kladdkaka, paj, delicatobollar med mera.

Det var en riktigt skoj kväll, trots att jag
1. åkte ut ganska tidigt, och
2. hade sån ovanligt brutal mensvärk att jag i princip höll andan under hela pokerturneringen (-arna).

Klockan blev senare än västtrafik tycker att man ska vara ute på måndagkvällar, så jag och Björn promenerade hem. Jag hade sista biten kvar själv när ett infall fick mig att lifta den sista lilla sträckan med en snäll man i budbil. Man måste faktiskt våga lita på mänskligheten ibland, tycker jag. (Plus att jag inbillade mig att jag skulle vinna över denna lilla man om det blev fight på nåt sätt.)
Mannen jag liftade med hette Savir, var hemskt trevlig och kunde uppskattningsvis sex ord på svenska. Med gester lyckades han förklara att han var tvungen att stanna till vid Sofiagatan och slänga över några buntar GP-tidningar i en låda. Och det gick ju finfint. Han lät mig dock inte hjälpa till och bära tidningsbuntar.
Vi åkte vidare efter några minuter och jag frågade om han skulle vänster. Två av de sex ord han kunde
var Det hållet!, så dem använde han följdaktligen och viftade med vänsterhanden. [Resterande fyra ord var Vad heter du?, vilket han frågade ett par gånger, och Jobbar?] Jag log och pratade lååångsamt. Det hjälpte lite. När vi väl kom till vänstersvängen var Savir så inne i projekt "fråga tjejen vad hon heter och om hon jobbar, på svenska" så han blev lite ivrig och såg inte taxin som kom från vänster...

De krockade inte. Bara nästan. Jag flög fram lite och slog knät i handskfacket. Savir ville fråga om det gick bra, det såg jag på honom (men de sex orden var ju slut long time ago). Sen släppte han av mig vid rödljusen på Munkebäckstorget.

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha. Detta var fint.

Klagan sa...

Savir är nu högst upp på min lista över snälla människor

Ann sa...

ja, mycket fin man verkade han vara. jag har också liftat en gång. kl 4 på natten första veckan i düsseldorf med en gatuläggare som jag tror hette Hans eller något liknande. Vi bytte senare nr och han ville bjuda mig på fika för att prata om Sverige, men då sa mina vänner att de inte kunde släppa iväg mig på ett sådant farligt upptåg. Nämnde jag att han var 43?

Anne sa...

Det låter som att du kunde lindra förlusten med en muffins, alltid något.