onsdag 21 mars 2007

Uppdrag Granskning granskas. Och chevréost.

Idag var jag, Anne och My på SVT och Uppdrag Gransknings redaktion där vi intervjuade programredaktören Lena Lauren och reportern Kicki Hultin. Otroligt snygg timing, med tanke på den senaste veckans debatt kring (köns-)diskriminerngen där, som fått flera kvinnor att hoppa av. (Mer skriverier om det finns exempelvis här och här)
Det var otroligt intressant, i många aspekter, men också skrämmande att få höra om hierarkin som råder. Det verkar vara en galet tuff arbetsplats, för båda könen, men kanske framför allt för kvinnor. Att det finns kvinnor som känner att deras röst inte hörs, år 2007, är bara pinsamt. För alla.

Det kändes kul och professionellt att sitta där idag och intervjua, fråga, diskutera, anteckna, fundera och dra slutsatser, i synnerhet som det är ett sånt fokus på just den redaktionen just nu! Intervjuerna tog totalt 4 timmar. Deadline är på måndag, så snart är vi klara med allt. Sen blir det semester. Vilken lyx.


Nu ska jag först bara skriva klart veckans inlämningsuppgift.
Jag trodde att jag klurat ut vad som skulle komma, kände att det var smått självklart vilket ämne som fattades; det internationella perspektivet i nyhetsförmedlingen!
Med andra ord mediemakt, nyhetsvärdering och vilka konsekvenser en snedvriden
journalistisk rapportering (internationell och allmän) får. Maktstrukturer och dess konsekvenser inom både världsordning och lokalsamhälle. Men nej. Veckans fokus: hur man kan rapportera om svensk politik för att bli publicerad. Verkligen mångsidigt och djupgående. Not.

Ska bara glo lite på mina kluvna hårtoppar och äta en macka med chevréost först innan jag sätter igång ordentligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm chevreost... Har haft världens hetsigaste diskussion på krogen med en kille om huruvida det heter chevré eller helt enkelt chevre, utan ´och således utan "eee" på slutet. Han hävdade det senare, jag höll inte med på ett sånt övertygande sätt att han gick hem. Helt sonika, utan jacka som hans kompis senare kom springandes med och förklarade sin väns reaktion med "Men han är ju kock". Det var kul. Sen lät jag mig övertygas. jag hade fel. Men snacka om att inte vara karl för sin kilt...

NU är det uppgiftskrivardags!
Puss puss /Emma

Jag sa...

Ja vi va duktiga och mycket riktigt följde vi i hägers anda... Puss Puss puss, saknar dig redan!

Anonym sa...

Viktigt ämne det om hur andra länder speglas genom media.

Ulf Hannertz vet jag skriver och forskar kring det!

Lycka till med alla uppgifter!

Johanna sa...

emma:
haha... jag har också funderat. jag har nog fel. Ungefär på samma sätt som när jag i skolan i veckan bestämt hävdade att Haag är Hollands officiella huvudstad. Inte rätt.
ska fundera över att ta bort ´ från rubriken.

Anne;
yes, helt enligt konstens [läs: hägers] alla regler.

Maria:
tack för tipset!

Anonym sa...

heja johanna! jag är stolt över dig.