fredag 23 februari 2007

Wohoo!

När jag var klar med recensionen (nedan) igår natt runt 3 hittade jag författaren Magnus Lintons blogg och hans e-mailadress, och slängde iväg ett litet mail:

Hej Magnus!
Jag läser till journalist på JMG i göteborg och har inom ramen för en litteraturuppgift valt att recensera Americanos; en läsning som varit fantastiskt givande, lärorik, intressant, spännande och underhållande. Inte minst för att jag själv just kommit hem från en längre resa i regionen och länge intresserat mig för såväl global politik i allmänhet som den latinamerikanska kontinenten i synnerhet.
Att upptäcka din bok, (samt dina artiklar och din blogg), har känts fantastiskt inpirerande då jag läser journalistik med exakt samma förhoppning; att kunna kombinera den med mitt intresse för globala rättvisefrågor, politik, utveckling, folkliga rörelser och så vidare. Stort TACK för det!
Jag tänkte att du kanske skulle tycka det var trevligt att (om du har tid och lust) läsa min recension av Americanos. Skulle du vilja komma med en kort kommentar på den vore det förstås hemskt intressant för mig :) Dels för att det är en spännande diskussion, men också för att undersöka huruvida jag rent journalistiskt lyckats greppa det du vill förmedla.

Ha en fantastisk dag i min favoritstad!
Vänliga hälsningar, Johanna Lagerfors


Jag förväntade mig inte ett svar, och verkligen inte ett så snabbt sådant, men redan efter 3 timmar damp det ner i inboxen. Och när han, som en av de journalister jag beundrar allra mest, skrev tillbaka som nedan, blev jag så glad att det varade hela dagen. Minst.

hej j.
kom just hem o läste nu i natt o kan bara säga

att det gör mig väldigt glad att du gillade den så.
som rec tycker jag den är extremt välskriven o det
känns som du hittat vad jag ville säga. rätt precist.
cheers.
/m

Magnus Linton ägnar sig åt exakt precis sånt som jag vill att mitt framtida journalistliv ska handla om. Jag vill göra precis så; använda journalistiken till att skriva om saker som jag brinner för. I tidningar och magasin som står för kvalitetsjournalistik. JÄ. Nu känner jag mig duktigt inspirerad.

6 kommentarer:

Klagan sa...

Härligt! :)

Mette sa...

Go kväll!
Vad härligt att du fick respons =)
Sånt värmer gött i magen och själen.

Ps:La till dig i min alänkar.Hoppas det var ok!

Anonym sa...

ah, det behövs fler idealister som du!

fy fan för kräksjuka, lider med dig må du tro! hoppas de andra klarade sig så att inte hela klassen blir smittad..

är helt inställd på tentagenomgång i morgon, halv fyra blir perfekt. ringer väl när jag närmar mig götet eller så, hoppas du är frisk till dess. och att du INTE jobbar!

ses, puss

Anonym sa...

u rule baby. som sagt. när hinner du träffa mig då hörru hörru? är du frisk nu?

Johanna sa...

ja, jag är frisk nu!

ringer dig i morrn efter min tenta så får vi klura ut nåt bra!

hur länge stannar du i stan? puss

Fröken Lund sa...

Verkligen kul. Så inspirerande!

Bra jobbat.