måndag 19 februari 2007

Spökcirkushostel


Det märkligaste hostel jag någonsin spenderat en natt på är 'Hostel Indiana', i Santiago de Chile.

Tänk övergiven cirkus. Tänk färgglada väggar i rött, grönt, gult och blått, tapetserade med bilmattor klippta i olika mönster. Tänk stora, tomma fågelburar och smutsiga handfat. Tänk en excentrisk småfet man i 35-årsåldern, hans dominerande mamma och 3 ilskna vita pudlar.

Allt detta mötte oss när vi traskade in för att boka säng för en natt. Efter en försynt fråga om hur många gäster de för tillfället hade blev vi försäkrade att vi inte var ensamma här. Men det var förstås en lögn. Vi var ensamma. Helt ensamma. Rummets lätt unkna heltäckningsmatta var blöt, det var högt i tak och allting gnisslade.

Ändå var det inte förrän morgonen därpå som det verkligt bisarra inträffade. Vi packde våra saker medan den märkliga mannen och hans mamma gick omkring och stirrade på oss. Plötsligt förstod vi att de av någon outgrundlig anledning var arga, vilket kändes lite absurt med tanke på att vi betalat i förskott, varit tysta och snälla och trevliga. Att i vänlig ton förksöka ta reda på vad vi gjort för fel var bortkastad tid, då mannen en liten stund senare skrek "fuck you bitch" till min vän och bokstavligen slängde ut oss på gatan.

Två israeler kom för att checka in men vände i dörren vid åsynen av detta, vilket gjorde mannen och hans mamma ännu mer rasande. Roligt.

Vi lämnade scenen lite snyggt i taxi.

8 kommentarer:

Fröken Lund sa...

Fy vilken otrevlig vistelse. Undrar vad ni hade gjort för "fel" eftersom ni blev så utskällda.

Johanna sa...

det undrade vi med! kan inte för mitt liv komma på något. alls.

vi gick till och med och lade oss tidigt den kvällen, för en gångs skull.

Anonym sa...

Hua,hua..
Låter lite spookie.
Men fina färger iaf.
Ber om ursäkt ang min artikel..
Det ska vara varje helg och inte varje dag.// Mette =)

Anonym sa...

Knäppisar finns det gott om. Och tydligen även i Chile!

Annars så är Chile ett av de länder jag så gärna vill besöka...

Johanna sa...

Inget fel på chile! Fantastiskt land. Och Santiago är vackert och har massor att erbjuda! Men just det här stället var inget vidare ;)

Lill-Krizan sa...

Det där ser ju ut som restaurangen-på-Drottninggatan-som-jag-inte-kan-namnet-på. Fast där finns inga vita pudlar.

Johanna sa...

hehe nope. Jag LOVAR, its in chile. scary place.

Sara sa...

Vilken bisarr upplevelse det måste ha varit. Jag kan tänka mig att det inte var så kul just då, men så här i efterhand är det ju en "kul" grej att berätta om. Resor är kul! (mestadels iallafall...) :)