tisdag 30 januari 2007

Madeinusa

Det blev den här filmen vi såg igår. En peruansk film om livet i en isolerad by, om traditioner, om nyfikenheten på -och längtan till- civilisation och modernisering i Lima. Och om incest. Eftersom det är Perus Oscarsbidrag och jag dessutom var i landet nyligen var jag jättesugen på att se den. Men någon som sett den tidigare i veckan avskräckte mig genom att kalla den "äcklig och sjuk".
Jag tyckte att den var mycket bättre än så. Mycket mer nyanserad än jag väntade mig. Madeinusa är en bra film, den är vacker, stark och oförutsägbar. Och det hade verkligen kunnat bli en film som berör, men den sista lilla biten fattas och det gör att den inte når hela vägen fram. Någonting blir lite, lite platt, vilket är synd eftersom den kom så nära. Målet, inte mig.

Inga kommentarer: