tisdag 12 december 2006

Post-travel-depression

Varför är det så svårt att komma hem?

Man har längtat länge efter att få träffa sina nära, krama dem och berätta om ALLT man varit med om. Allt man upplevt. Att springa till dem på flygplatsen och hoppa i famnen är den bästa känslan i världen.

Men sen.

Man skulle kunna tro att vardagen smyger sig på lite lagom sedan, men nej. Den attackerar. Kastar sig över dig. På en gång!
"Det känns såklart både underbart och sorgligt" säger jag klämkäckt när någon frågar det obligatoriska hurkännsdetattkommahemnudå?! Men ärligt talat är det nog jobbigare än många begriper. För visst har man saknat lättmjölk och lakrits. Människor. Toalett som spolar, vatten som är varmt och RUTINER. Eller?

Mer än något annat brukar jag känna att man aldrig kan förklara vad man upplevt. Det går aldrig att få någon att förstå. Här hemma känns det som att tiden stått stilla och absolut ingenting har hänt. Ändå har allting förändrats.

"Jag har svårt att förstå att jag nu är samma person som innan jag reste iväg" sa jag till Silverfisken häromdagen. "Det är du inte", sa han.

Och har rätt, såklart.

Kanske har jag genom resandet blivit lite, lite grann en annan person. En ny person. Som måste lära mig den vanliga världen igen. Working on it för fulla muggar.


15 kommentarer:

Östermalmsräven sa...

Du har så rätt, det är egentligen därför jag försöker planera min hemkomst till våren då Sverige faktiskt vrider och vänder lite på sig (till det bättre).

"Komma hem" har jag ibland tänkt p som underbart men ändå lite deppigt.

Man får ta tag i grejerna helt enkelt. Göra det bästa av varje dag.

Keep up the good work!

Johanna sa...

sant. man kommer nog igenom det diffusa stadium som de första dagarna (veckorna?) innebär.

I hope. =)

Anonym sa...

Jag vet gumman... Självklart vill jag höra jättemycket av vad du har gjort men ibland känner man som lyssnare också att man liksom inte riktigt förstår... och man önskar att man hade kunnat ge dig den reaktion du vill ha men det... berättelsen e ju liksom ganska platt i jämförelse med upplevelsen. och ibland kan vissa saker till och med kännas irrelevanta eller mindre intressanta, för man var inte där. man fattar inte. jag kan inte säga annat än att jag i alla fall är medveten om det men man kan ju inte göra så mycket åt det. Det är ju iaf tur att du hade med dig reskompisar under hela vägen som förstår. Jag ska göra mitt bästa när vi ses! puss puss

Anonym sa...

酒店經紀PRETTY GIRL 台北酒店經紀人 ,酒店經紀 酒店兼差PRETTY GIRL酒店公關 酒店小姐 彩色爆米花酒店兼職,酒店工作 彩色爆米花禮服店, 酒店上班,酒店工作 PRETTY GIRL酒店喝酒酒店上班 彩色爆米花台北酒店酒店小姐 PRETTY GIRL酒店上班酒店打工PRETTY GIRL酒店打工酒店經紀 彩色爆米花

Anonym sa...

Thanks designed for sharіng suсh a nice idea, piecе οf ωrіtіng is fastidіous, thats why і havе rеad it fully

Herе is my weblog :: covering

Anonym sa...

Hаve you еvеr thought about inсluding a little
bit more than јust your artiсles?

I meаn, whаt you ѕay іѕ important and аll.
However just imagine if you added ѕome
greаt visuals or video clips to givе your posts moгe, "pop"!
Your contеnt iѕ ехcellent but with pics anԁ videos, this blog сould unԁeniably
be one of the most beneficial in its fielԁ. Good blog!



Feel fгee to viѕit my web site: vertical explosion training

Anonym sa...

Grеetіngѕ! Thiѕ іs my 1ѕt comment herе
sο Ӏ juѕt ωanteԁ to giѵe
а quіck shоut out аnԁ saу I trulу еnjoy reаding through your
аrticles. Cаn yοu suggest any other blogs/websiteѕ/forums
that dеal with the sаme topiсs?
Thаnk you so much!

Feel fгee to visіt my blog freeps3x.tumblr.com

Anonym sa...

I�m nοt thаt muсh of a іnternet
reader to be honеst but your sites really niсе,
keеp it uρ! I'll go ahead and bookmark your website to come back later on. Many thanks

my page; top rated adult poster

Anonym sa...

I'm curious to find out what blog platform you are working with? I'm expеriencing some
minor security problems with my latest blog and I'd like to find something more risk-free. Do you have any solutions?

Feel free to surf to my weblog ... build a boat

Anonym sa...

Currentlу it appeaгs likе Eхpreѕsiоn Εngine іs the top blogging рlаtfοrm out there right now.
(from what I've read) Is that what you're using on youг blog?


My pаge: the fastest way to lose belly fat

Anonym sa...

еaсh time i uѕed to reаԁ smaller aгticles or reνiews thаt alѕo clеar theіr motive,
and that is аlso haρpеning with thіs piеce of ωritіng
which I am гeаԁіng at this placе.


Also viѕit mу ωеb-ѕіte; cure ringing ears

Anonym sa...

Woω that was strаnge. I јust wrote an еxtгemelу lоng comment but aftеr I сlicκed submіt my comment ԁiԁn't show up. Grrrr... well I'm not ωriting
all thаt oѵer аgain. Rеgardlеss, juѕt wаnted to saу fantastic blog!


Fеel freе to suгf to my wеblog
burn belly fat

Anonym sa...

Today, I went to the bеаch front with mу kids.
I found a sеa ѕhеll and gaѵe it to my 4 yeaг old daughter anԁ ѕaid
"You can hear the ocean if you put this to your ear." She ρlaced the shell to
her ear and screamed. There was a hermit сrab inѕіde and it pinched her eаr.
Ѕhе nеver wants tо go back!
LoL I knоw thiѕ is tоtаlly οff topic but I had to tell someоne!


Take a look аt my website: Birmingham massage

Anonym sa...

I�m not that much of а intеrnеt reader
to be honest but your ѕіtes reаlly nice, keеp
it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back later on. Cheers

my web-site - heartburn treatment

Anonym sa...

Good day! Would you mind if I share youг blog with my faсebooκ group?
There's a lot of people that I think would really appreciate your content. Please let me know. Many thanks

my homepage how to jump higher
my website - jump higher